Poprawa wyników finansowych w drugim kwartale 2013 roku
Grupa Kapitałowa Emperia pomimo niesprzyjających warunków rynkowych i trudnej sytuacji makroekonomicznej poprawiała wyniki finansowe w drugim kwartale 2013 r. Zysk EBITDA osiągnął poziom 20,5 mln zł i był wyższy w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 108,99%. Przychody ze sprzedaży w wysokości 489,7 mln zł były wyższe o 0,46%. Zysk netto wypracowany przez Grupę wyniósł 10,9 mln zł i był wyższy o 4,36%.
Przychody ze sprzedaży wypracowane przez Grupę Kapitałową Emperia w pierwszym półroczu 2013r. wyniosły 982,8 mln zł i były wyższe o 0,39% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Natomiast zysk netto wyniósł 24,6 mln zł i był niższy o 32,77%. Na jego poziom wpłynęło przede wszystkim zmniejszenie dochodów odsetkowych - o ponad 19 mln zł, po ubiegłorocznej wypłacie dywidendy w wysokości 817,7 mln zł akcjonariuszom. Na szczególną uwagę zasługują dobre wyniki segmentu detalicznego, który odpowiada za blisko 98% przychodów ze sprzedaży Grupy.
W pierwszym półroczu Grupa Kapitałowa Emperia koncentrowała swoje działania na rozwoju supermarketów Stokrotka i umacnianiu pozycji Grupy w segmencie handlu detalicznego artykułami spożywczymi jako głównym obszarze działalności.
Konsekwentnie realizując założenia obranej strategii rozpoczęto prace nad nowym systemem identyfikacji wizualnej sieci supermarketów Stokrotka. Otwarcie pierwszego wzorcowego sklepu zaplanowano na wrzesień b.r. Ponadto prowadzono optymalizację kosztów na poziomie sklepów i centrali spółki Stokrotka oraz wdrażano własny system zaopatrzenia.
Zgodnie z planem, 1 lipca br. spółka Stokrotka uruchomiła własną sieć logistyczną obejmującą centrum dystrybucji w Teresinie pod Warszawą oraz 8 magazynów regionalnych zlokalizowanych na obszarze Polski. Posiadanie własnej logistyki zapewni sprawną i szybką dostawę towaru do wszystkich sklepów na terenie całego kraju. Ponadto własny system logistyczny umożliwi poprawę standardów operacyjnych i optymalizację kosztową sklepów. Bezpośrednie zakupy na magazyn centralny, oznaczające ograniczenie roli pośredników handlowych, wpłyną także na poprawę atrakcyjności cenowej oferty handlowej, przy jednoczesnym podwyższeniu realizowanej marży handlowej. Wraz z własną logistyką Spółka wdrożyła zaawansowane rozwiązania w zakresie zarządzania i kontroli jakości towarów, które pozwolą jeszcze bardziej poprawić relację ceny do jakości.
Równocześnie prowadzono negocjacje warunków handlowych z ponad 300 producentami. W kolejnych miesiącach proces ten będzie kontynuowany. Do końca października 2013 r. Spółka przewiduje osiągnięcie 90% wskaźnika dostaw towarów do supermarketów realizowanych za pośrednictwem własnej sieci logistycznej.
Stokrotka Sp. z o.o., kontynuowała również swój rozwój organiczny. Od początku 2013 roku otworzono cztery supermarkety Stokrotka: we Wrocławiu, Warszawie, Włocławku oraz w Tychach (w sierpniu).
W kwietniu 2013 roku wznowiono skup akcji własnych. Na dzień 26 sierpnia 2013 r. łączna liczba skupionych akcji wynosiła 1.050.463 akcji, stanowiących 6,95% kapitału zakładowego spółki Emperia Holding. Łącznie w pierwszym półroczu 2013 r. na skup akcji własnych wydatkowano 14,1 mln zł. Wobec ciągle niskiej, zdaniem Zarządu, wyceny giełdowej akcji Spółki, przewidywane jest kontynuowanie skupu w kolejnych miesiącach roku.
W dniu 26 czerwca 2013 r. Emperia Holding S.A wypłaciła swoim akcjonariuszom dywidendę w wysokości 0,93 zł na akcję przeznaczając na ten cel 13,4 mln zł czyli prawie cały zysk wypracowany przez Grupę w 2012 r.
Dodatkowe informacje: Urszula Herecka tel. 516 010 573, urszula.herecka@emperia.pl
Informacje o Grupie Kapitałowej Emperia:
Grupa Kapitałowa Emperia to dynamiczna i wiarygodna firma z polskim rodowodem, skoncentrowana na segmencie detalicznym FMCG.
Powstała w 1990 roku i od 23 lat aktywnie tworzy historię handlu w Polsce. Działalność Grupy Emperia obejmuje trzy obszary: segment detaliczny, informatyczny i segment nieruchomości. Grupa Grupa Emperia zatrudnia 6,5 tys. pracowników.
Koordynatorem Grupy jest Emperia Holding S.A., od 12 lat spółka publiczna notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Emperia Holding S.A. wyznacza strategię działania i monitoruje realizację celów przez spółki Grupy Kapitałowej Emperia.
Segment detaliczny – to przede wszystkim działalność spółki Stokrotka oraz spółek Maro Markety i PSS Tychy.
Stokrotka Sp. z o.o. to spółka z polskim kapitałem i bogatymi tradycjami polskiego handlu detalicznego. Powstała w 1994 roku w Lublinie, a obecnie obejmuje swym zasięgiem teren całego kraju. Pierwszy supermarket Stokrotka powstał w Łęcznej koło Lublina w 1996 roku. Obecnie sieć obejmuje 203 sklepy.
Typowa powierzchnia handlowa Stokrotek wynosi od 400 do 800 mkw, w zależności od zapotrzebowania i warunków rynkowych, aczkolwiek w sieci funkcjonują również rentowne sklepy o powierzchni zarówno nieco mniejszej jak i większej. Łączna powierzchnia sprzedaży Stokrotek wynosi 126 tys. mkw. W ofercie wszystkich supermarketów znajduje się łącznie 26 tys. pozycji asortymentowych. Można w nich znaleźć bogaty wybór produktów świeżych: mięso i wędliny, owoce i warzywa, pieczywo i nabiał, a także produktów chemicznych, gospodarstwa domowego oraz alkohole i wina z całego świata. W Stokrotkach dostępne są też produkty lokalne od regionalnych dostawców. 1 marca 2013 r. Stokrotka przedstawiła swoją nową strategię „Nowa – jeszcze lepsza Stokrotka”. Istotnym elementem nowej strategii jest własny system logistyczny, który zgodnie z wcześniejszymi założeniami, został uruchomiony 1 lipca 2013 roku.
W 2013 roku sieć supermarketów Stokrotka otrzymała tytuł Gwiazdy Jakości Obsługi 2013 w VI edycji Polskiego Programu Jakość Obsługi i znalazła się w elitarnym gronie 100 Najprzyjaźniejszych Firm w Polsce. Nagroda przyznawana jest firmom, które w najwyższym stopniu dbają o obsługę klientów i świadczy o skuteczności przyjętych standardów w przedsiębiorstwie oraz sprawnym jego zarządzaniu.
Segment informatyczny – działalność informatyczna po zakończonej w 2012 r. konsolidacji spółek informatycznych Grupy prowadzona jest przez spółkę Infinite.
Infinite Sp. z o.o. oferuje różnorodne rozwiązania technologiczne, zarówno dla dużych jak i małych przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych. Tworzy rozwiązania nakierowane na wsparcie strategicznych obszarów biznesowych, wspierające elektroniczną wymianę danych i obieg dokumentów. Dostarcza rozwiązania z zakresu integracji B2B optymalizujące transakcje poprzez automatyzację procesów pomiędzy partnerami biznesowymi. Infinite jest obecna na rynku polskim jaki i zagranicznych rynkach europejskich: w Chorwacji, Rumunii, Niemczech, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Bułgarii.
Segment nieruchomości odpowiada za nieruchomości Grupy Kapitałowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty z obszaru supermarketów i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską.