Grupa Kapitałowa Emperia osiągnęła w 2011 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 6,3 mld zł, wyższe o 6,8% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Zysk EBITDA osiągnął w tym okresie poziom 205,8 mln zł, niższy o 3,95%, natomiast zysk netto w wysokości 702,3 mln zł, w którym uwzględniono wynik na rozliczeniu transakcji zbycia działalności dystrybucyjnej do Eurocash S.A. był wyższy o ponad 600%.
Istotnym wydarzeniem czwartego kwartału 2011 roku było podpisanie ugody i zmian do umowy inwestycyjnej pomiędzy Eurocash S.A. a Emperią Holding S.A. i spółką zależną P1 Sp. z o.o. w dniu 21 grudnia 2011 roku. W ramach realizacji transakcji do Eurocash S.A. zostały włączone następujące spółki stanowiące Grupę Dystrybucyjną Tradis: Tradis Sp. z o.o., DEF sp. z o.o., Ambra Sp. z o.o., Detal Koncept Sp. z o.o., Euro Sklep SA, Drogerie Koliber Sp. z o. o., Partnerski Serwis Detaliczny SA, Gama Serwis Sp. z o.o., Lewiatan Holding SA oraz pozostałe spółki PSH Lewiatan gdzie Emperia ma udziały. Wartość transakcji wyniosła 1.095.575.885 zł.
W czwartym kwartale Emperia Holding S.A. kontynuowała proces pozyskania inwestora dla segmentu detalicznego rozpoczęty w czerwcu 2011 r. Transakcja dotyczy sieci sklepów: Stokrotka, Delima, Społem Tychy i Maro Markety, które posiadają łącznie 240 placówek. W związku z zawartą ugodą z Eurocash S.A. i wyeliminowaniem ryzyka związanego z prowadzonym pomiędzy stronami sporem, segment detaliczny Emperii spotkał się z zainteresowaniem kolejnych inwestorów, którzy zostali włączeni do procesu sprzedaży. Analiza nowych ofert pozwoliła na rozważenie nowych scenariuszy realizacji transakcji uwzględniających inne możliwości niż sprzedaż 100% udziałów i akcji spółek detalicznych za gotówkę.
W grudniu 2011 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Emperia Holding S.A uchwaliło korektę Programu Motywacyjnego na lata 2010-2012 oraz zmiany w treści Statutu Spółki przyznające akcjonariuszom mniejszościowym prawa sprzedaży swoich akcji w przypadku przejęcia kontroli nad Spółką (przekroczenia 33% ogólnej liczby głosów).
Emperia kontynuuje skup akcji własnych. Na pierwszy buyback, rozpoczęty we wrześniu 2010 roku, spółka wydała kwotę 40 mln zł, za które nabyła 402 344 akcji własnych dających prawo do 402 344 (2,662%) głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy i stanowiących 2,662% kapitału zakładowego. W październiku Rada Nadzorcza Emperii przeznaczyła kolejnych 25 mln zł na kontynuację skupu. Od dnia rozpoczęcia drugiego programu skupu akcji własnych spółka nabyła 210 039 akcji dających prawo do 210 039 (1,39%) głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy i stanowiących 1,39% kapitału zakładowego.
Emperia posiada już łącznie 612 383 akcji własnych dających prawo do 612 383 (4,051%) głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy i stanowiących 4,051% kapitału zakładowego.
Stokrotka Sp. z o.o., która jest kluczową spółką segmentu detalicznego kontynuowała swój rozwój organiczny. W czwartym kwartale uruchomiła siedem supermarketów Stokrotka (w Elblągu, Poniatowej, Słupsku, Siedlcach, Pruszczu Gdańskim, Sanoku i w Goworowie) oraz jedną Delimę w Toruniu.
Dodatkowe informacje: Lilianna Bonecka, 502 004 004, lilianna.bonecka@emperia.pl
Informacje o Grupie Kapitałowej Emperia:
Grupa Kapitałowa Emperia jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup handlowych w Polsce. Obecnie prowadzi handel detaliczny, zarządza nieruchomościami i prowadzi działalność deweloperską oraz informatyczną. Emperia jest obecna na polskim rynku od 1990 roku, swoim zasięgiem obejmuje teren całego kraju. Zatrudnia ponad 6,5 tys. pracowników. Koordynatorem działalności Grupy jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Emperia Holding S.A.
Segment detaliczny – skupia supermarkety zlokalizowane na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki handlowe dywizji detalicznej Emperii mają od 100 do 1400 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane w regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci.
Stokrotka – kluczowa spółka segmentu detalicznego Emperii - jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce. Liczba sklepów Stokrotka/Delima należących do segmentu (stan na 1 marca 2011 r.):
· Stokrotka – 189
· Delima – 9
Obecnie Emperia prowadzi proces wyboru inwestora dla segmentu detalicznego.
Segment Nieruchomości - odpowiada za nieruchomości Grupy Handlowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty z obszaru supermarketów, hal cash&carry, Centrów Dystrybucyjnych i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską.
Grupa Handlowa Emperia otrzymała szereg nagród i wyróżnień: m.in. tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2009”, plasując się na 7 pozycji w rankingu wg Gazety Giełdy „Parkiet”. W zestawieniu Gazety Finansowej „500 Największych Firm w Polsce”, Emperia znalazła się na 30 miejscu, zajęła także 39 pozycję w klasyfikacji „Giełdowe Spółki Roku 2009” organizowanym przez Puls Biznesu. Emperia zajmuje 36 miejsce w rankingu dziennika Rzeczpospolita „Lista 500” i 31 miejsce w zestawieniu „Pięćsetka Polityki” za rok 2009. Grupa uplasowała się na 2 pozycji w rankingu TOP 50 handlu FMCG oraz na 3 miejscu wśród 50-ciu najlepszych firm polskiego handlu detalicznego wg Detal Dzisiaj. W 2010 roku Tradis, spółka dystrybucyjna z Grupy Handlowej Emperia, otrzymał nagrodę polskich kupców - „Złoty Paragon” w kategorii „Lider dystrybucji FMCG”. Z kolei sieć Stokrotka została wyróżniona Złotym Laurem Klienta w kategorii „Krajowa sieć supermarketów”.
www.emperia.pl