szukaj

Emperia coraz wyżej wśród polskich firm

Grupa Handlowa Emperia poprawiła ubiegłoroczną pozycję na Liście 2000 Rzeczpospolitej. Zestawienie grupuje największe polskie przedsiębiorstwa ze wszystkich segmentów gospodarki. Emperia uplasowała się na 35 miejscu, o dwie pozycje wyżej niż przed rokiem.

Rok 2009 był dla polskich przedsiębiorstw niełatwy, ale polskie firmy z Listy 2000  dobrze poradziły sobie ze słabszą koniunkturą.

– Część firm odnotowała straty, czasem bolesne, przeważnie mieliśmy jednak do czynienia z umiarkowanym wzrostem zyskowności – pisze w komentarzu do listy profesor Witold M. Orłowski, główny ekonomista PricewarethouseCoopers.

Dobrze poradziła sobie także Emperia, o czym świadczy wyższa niż przed rokiem pozycja na liście.

- Grupa ma już za sobą skomplikowany i niezwykle kosztowny proces integracji segmentu dystrybucji. Teraz przed nami czas intensywnego wzrostu i osiągania realnych korzyści z prowadzonych przez wiele lat działań restrukturyzacyjnych – mówi Artur Kawa, prezes zarządu Emperii.

Ze spółek Grupy Handlowej Emperia na 31 miejscu rankingu znalazł się Lewiatan Holding, na 53 pozycji Tradis, a na 221 spółka Stokrotka. Stokrotka znalazła się też w zestawieniu „Najbardziej dynamicznych spółek”, a Tradis na liście spółek notujących największa dynamikę zysku netto.

Grupa Handlowa Emperia jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup handlowych w Polsce. Prowadzi handel detaliczny oraz dystrybucję artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, zarządza nieruchomościami i prowadzi działalność deweloperską. Emperia jest obecna na polskim rynku od 1990 roku, swoim zasięgiem obejmuje teren całego kraju. Zatrudnia ponad 13 tysięcy pracowników. Koordynatorem działalności Grupy jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Emperia Holding S.A.

Głównym założeniem strategii Grupy Handlowej Emperia na lata 2010-2012 jest wydzielenie trzech dywizji biznesowych: Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Supermarketów Stokrotka/Delima oraz Nieruchomości. Planowane jest także upublicznienie dywizji dystrybucyjnej (do końca marca 2011) i supermarketów (I połowa 2013).

Dywizja dystrybucyjna – Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi dystrybucję artykułów FMCG poprzez magazyny Cash&Carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, korzystne warunki handlowe, nowoczesny system informatyczny i logistyczny oraz ciągła praca nad zaspokajaniem oczekiwań klientów czynią z niej wiodącego partnera handlowego dla ponad 50 tysięcy polskich sklepów.

Grupa Dystrybucyjna Tradis skupia spółki: Tradis Sp. z o.o., Ambra Sp. z o.o., DEF Sp. z o.o., a także działalność franczyzową. Działalność operacyjna spółek dystrybucyjnych została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach ośmiu makroregionów. Łącznie spółki dywizji dystrybucyjnej dysponują 73 oddziałami w postaci centrów dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry o łącznej powierzchni ok. 306 tys. m2.

Wspólnie z polskimi kupcami Grupa Dystrybucyjna Tradis organizuje sieci franczyzowe sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach, dających możliwość wyboru konceptu optymalnie dopasowanego do oczekiwań, potrzeb i możliwości kupców. Tradis jest również strategicznym partnerem spółdzielni Społem i wraz z nimi współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce.

Dywizję Dystrybucyjną Tradis tworzy 4 138 placówek (stan na 1 października 2010 r.), w tym sieci:

  • Groszek - 1.120
  • Milea - 90
  • Lewiatan Podlasie - 196
  • Lewiatan Śląsk - 292
  • Lewiatan Zachód - 302
  • Lewiatan Orbita - 103
  • Lewiatan Wielkopolska - 180
  • Lewiatan Północ - 165
  • Lewiatan Opole - 179
  • Lewiatan Kujawy - 246
  • Lewiatan Brda - 124
  • Euro Sklep - 642
  • PSD - ponad 500 placówek w ramach 56 Spółdzielni Społem

Dywizja Supermarkety Stokrotka/Delima – skupia supermarkety zlokalizowane na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki handlowe dywizji detalicznej Emperii mają od 300 do 1600 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 20 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane  regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci.

Stokrotka Sp. z o. o. jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce. W 2010 roku planowane jest otwarcie minimum 40 nowych Stokrotek, a w kolejnych latach 40-50 nowych placówek tej sieci rocznie.

Liczba placówek należących do dywizji detalicznej (stan na 1 października 2010):

  • Stokrotka                                                       173
  • Delima                                                             8

Dywizja Nieruchomości - odpowiada za nieruchomości Grupy Handlowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty z obszaru supermarketów, hal cash&carry, centrów dystrybucyjnych i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską.

Wyodrębnienie z Grupy Handlowej Emperia trzech dywizji biznesowych: Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Supermarketów Stokrotka/Delima i Nieruchomości, pozwoli wyspecjalizować działalność poszczególnych obszarów, poprawić ich efektywność i wzmocnić zdolność do dokonywania kolejnych fuzji i przejęć. Na rynku finansowym będzie to skutkowało większa przejrzystością i lepsza wyceną.

Grupa Handlowa Emperia otrzymała szereg nagród i wyróżnień: m.in. tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2009”, plasując się na 7 pozycji w rankingu wg Gazety Giełdy „Parkiet”. W zestawieniu Gazety Finansowej „500 Największych Firm w Polsce”, Emperia znalazła się na 30 miejscu, zajęła także 39 pozycję w klasyfikacji „Giełdowe Spółki Roku 2009” organizowanym przez Puls Biznesu. Emperia zajmuje 32 miejsce w rankingu dziennika Rzeczpospolita „Lista 500” i 26 miejsce w zestawieniu „Pięćsetka Polityki” za rok 2009. Grupa uplasowała się na 2 pozycji w rankingu TOP 50 handlu FMCG oraz na 3 miejscu wśród 50-ciu najlepszych firm polskiego handlu detalicznego wg Detal Dzisiaj.