szukaj

Emperia: za swój detal uzyskamy co najmniej 900 mln zł

Emperia zakończyła proces gromadzenia i wyboru ofert w pierwszym etapie postępowania aukcyjnego związanego z pozyskaniem inwestora dla segmentu detalicznego. Wśród chętnych są zarówno inwestorzy branżowi, jak i finansowi. Ogłaszając proces aukcyjny zarząd Emperii określił minimalną wartość transakcji na poziomie 900 mln zł. Analiza otrzymanych ofert wskazuje, że Emperia otrzyma co najmniej taką kwotę. 

Na niewiążące oferty zakupu Emperia czekała do 26 września. Zdecydowana większość z kilkunastu podmiotów, które otrzymały memorandum informacyjne złożyła oferty. Zarząd Emperii, wspólnie z doradcą inwestycyjnym - KPMG Advisory, w ostatnich dniach dokonał oceny otrzymanych propozycji i przeprowadził konsultacje z wybranymi podmiotami w celu doprecyzowania treści ofert. Na tej podstawie powstała lista kilku podmiotów zaproszonych do kolejnego etapu procesu.

- Po analizie niewiążących ofert podtrzymujemy opinię zarządu w kwestii minimalnej ceny transakcji - w procesie pozyskiwania inwestora dla segmentu detalicznego powinniśmy osiągnąć kwotę co najmniej 900 mln zł. Potencjalni inwestorzy, którzy znaleźli się na krótkiej liście będą mieli możliwość rozpoczęcia procesu due dilligence już w tym tygodniu - mówi Artur Kawa, prezes zarządu Emperia Holding SA.

W kolejnym etapie potencjalni inwestorzy przyjrzą się stanowi prawnemu i finansowemu detalu Emperii i na tej podstawie będą mogli przygotować wiążące i ostateczne oferty. Będą mieli na to czas do końca października. Niezbędne dane spółka udostępni poprzez wirtualny data room. Podpisanie umowy sprzedaży z wybranym inwestorem nastąpi do końca tego roku.

Proces aukcyjny związany z pozyskaniem inwestora dla swojego segmentu detalicznego Emperia ogłosiła pod koniec czerwca. Transakcja dotyczy sieci sklepów: Stokrotka, Delima, Społem Tychy i Maro Markety, które posiadają łącznie 233 placówki.

Równolegle do procesu aukcyjnego Emperia rozwija segment detaliczny. Spółka nieustannie poszukuje lokalizacji dla nowych placówek i uruchamia kolejne supermarkety. Tylko w pierwszych dwóch kwartałach tego roku ruszyło 7 nowych Stokrotek, a plany na 2011 rok zakładają otwarcie nawet 20 lokalizacji.

Grupa Handlowa Emperia osiągnęła w pierwszym półroczu 2011 roku w ramach działalności kontynuowanej przychody ze sprzedaży w wysokości 2,58 mld zł, wyższe o 8,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Zysk EBITDA osiągnął w tym okresie poziom 79,6 mln zł, wyższy o 6,4%, natomiast zysk netto w wysokości 28,7 mln zł był niższy o 4,6%. W tym czasie na inwestycje spółka przeznaczyła 40,4 mln zł.

Informacje o Grupie Handlowej Emperia:

Grupa Handlowa Emperia jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup handlowych w Polsce. Prowadzi handel detaliczny oraz dystrybucję artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, zarządza nieruchomościami i prowadzi działalność deweloperską. Emperia jest obecna na polskim rynku od 1990 roku, swoim zasięgiem obejmuje teren całego kraju. Zatrudnia niemal 14 tysięcy pracowników. Koordynatorem działalności Grupy jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Emperia Holding SA.

Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi dystrybucję artykułów FMCG przez magazyny cash&carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, korzystne warunki handlowe, nowoczesny system informatyczny i logistyczny oraz ciągła praca nad zaspokajaniem oczekiwań klientów czynią z niej wiodącego partnera handlowego dla ponad 50 tysięcy polskich sklepów. Celem Tradisu jest pozycja lidera dystrybucji FMCG w Polsce.

Grupa Dystrybucyjna Tradis skupia spółki zajmujące się dystrybucją towarów FMCG, a wspólnie z polskimi kupcami organizuje sieci franczyzowe sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach. Tradis jest również strategicznym partnerem spółdzielni Społem i wraz z nimi współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce. Sieci franczyzowe działające w ramach Grupy Dystrybucyjnej Tradis liczą obecnie ponad 4 100 placówek, zaś 63 spółdzielnie współpracujące z Tradisem zarządzają ponad 560 sklepami.

W skład Grupy Dystrybucyjnej Tradis wchodzą spółki Tradis (dystrybucja artykułów FMCG, chemii i kosmetyków), Ambra (dystrybucja artykułów chemiczno-kosmetycznych), DEF (dystrybucja artykułów FMCG), Detal Koncept (organizator franczyzowych sieci Groszek i Milea), Euro Sklep (sieć franczyzowa), Lewiatan (sieć franczyzowa), Koliber (franczyzowe sieć drogerii) oraz PSD, który wspólnie ze Spółdzielniami Społem współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce. Działalność operacyjna spółek dystrybucyjnych została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach ośmiu makroregionów. Dysponują one 63 oddziałami w postaci Centrów Dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry, o łącznej powierzchni ok. 306 tys. m2.

Dywizja Supermarkety – skupia supermarkety zlokalizowane na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki handlowe dywizji detalicznej Emperii mają do 1400 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci.

Stokrotka Sp. z o. o. jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce. Liczba sklepów Stokrotka/Delima należących do dywizji detalicznej (stan na 3 czerwca 2011 r.):

  • Stokrotka – 184
  • Delima – 8

Obecnie Emperia prowadzi proces wyboru inwestora dla dywizji detalicznej w formie aukcji. Podpisanie umowy inwestycyjnej z potencjalnym inwestorem nastąpi do końca tego roku. Celem tych działań jest kontynuacja dotychczasowego, dynamicznego rozwoju dywizji detalicznej.

Dywizja Nieruchomości - odpowiada za nieruchomości Grupy Handlowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty z obszaru supermarketów, hal cash&carry, Centrów Dystrybucji i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską.

Grupa Handlowa Emperia otrzymała szereg nagród i wyróżnień: m.in. tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2009”, plasując się na 7 pozycji w rankingu wg Gazety Giełdy „Parkiet”. W zestawieniu Gazety Finansowej „500 Największych Firm w Polsce”, Emperia znalazła się na 30 miejscu, zajęła także 39 pozycję w klasyfikacji „Giełdowe Spółki Roku 2009” organizowanym przez Puls Biznesu. Emperia zajmuje 36 miejsce w rankingu dziennika Rzeczpospolita „Lista 500” i 31 miejsce w zestawieniu „Pięćsetka Polityki” za rok 2009. Grupa uplasowała się na 2 pozycji w rankingu TOP 50 handlu FMCG oraz na 3 miejscu wśród 50-ciu najlepszych firm polskiego handlu detalicznego wg Detal Dzisiaj. W 2010 roku Tradis, spółka dystrybucyjna z Grupy Handlowej Emperia, otrzymał nagrodę polskich kupców - „Złoty Paragon” w kategorii „Lider dystrybucji FMCG”. Z kolei sieć Stokrotka została wyróżniona Złotym Laurem Klienta w kategorii „Krajowa sieć supermarketów”.