szukaj

Wyniki za IH 2011 roku: wzrost przychodów ze sprzedaży o 8,9% w ramach działalności kontynuowanej

Grupa Handlowa Emperia osiągnęła w pierwszym półroczu 2011 roku w ramach działalności kontynuowanej przychody ze sprzedaży w wysokości 2,58 mld zł, wyższe o 8,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Zysk EBITDA osiągnął w tym okresie poziom 79,6 mln zł, wyższy o 6,4%, natomiast zysk netto w wysokości 28,7 mln zł był niższy o 4,6%. W tym czasie na inwestycje spółka przeznaczyła 40,4 mln zł.

W pierwszym półroczu 2011 roku Emperia koncentrowała się na procesie due dilligence, związanym z umową inwestycyjną z Eurocash SA, oraz rozwoju organicznym. Ostatecznie, w związku z niezrealizowaniem umowy przez Eurocash, w dniu 9 sierpnia 2011 roku, zarząd Emperii – przy pełnej akceptacji Rady Nadzorczej - odstąpił od umowy. Przyczyną tej decyzji było niedotrzymanie przez Eurocash umówionego terminu realizacji transakcji - do dnia 15 lipca 2011 roku, ani w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Emperia, Eurocash nie dokonał płatności za udziały w Grupie Dystrybucyjnej Tradis. Tym samym sprzedaż Grupy Tradis na rzecz Eurocash nie doszła do skutku.

Ponadto, Zarząd Emperia Holding SA wezwał Eurocash do zapłaty zryczałtowanego odszkodowania w wysokości 200 mln zł. W czerwcu 2011 r., w związku z bardzo dużym zainteresowaniem sieciami detalicznymi Emperii, zarząd spółki rozpoczął proces aukcyjny mający na celu pozyskanie inwestora dla segmentu detalicznego.

Transakcja dotyczy sieci sklepów: Stokrotka, Delima, Społem Tychy i Maro Markety, które posiadają łącznie 233 placówki. W opinii zarządu Emperii wartość tych spółek (bez nieruchomości) kształtuje się na poziomie 900 mln zł. W przypadku realizacji procesu sprzedaży Emperia chce otrzymać za nie cenę nie mniejszą niż taka kwota.

Inwestycją w segment detaliczny Emperii zainteresowani są zarówno inwestorzy branżowi, jak i finansowi. Grupa otrzymała deklaracje zainteresowania ze strony kilkudziesięciu firm, a co najmniej kilkanaście z nich zostanie zakwalifikowanych do kolejnego etapu procesu aukcyjnego. Na składanie niewiążących ofert zakupu inwestorzy mają czas do 26 września, a całość postępowania spółka chce zamknąć w pierwszej połowie 2012 roku.

Emperia kontynuuje także skup akcji własnych. Dotychczas spółka skupiła już 285 047 akcji dających prawo do 285 047 (1,886%) głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy i stanowiących 1,886% kapitału zakładowego. Transakcje te realizowano na podstawie uchwały podjętej podczas ZWZA 23 czerwca 2010 roku i uchwały nr 39/2010 Rady Nadzorczej Emperia Holding S.A. z dnia 16 września 2010 roku oraz zgodnie z postanowieniami Programu skupu akcji własnych Emperia Holding S.A przyjętego uchwałą Zarządu Spółki z dnia 21 września 2010 r. (RB 44/2010). Zakładają one buy-back do 20% kapitału zakładowego, za łączną cenę nie przekraczającą wysokości utworzonego na ten cel kapitału rezerwowego w kwocie 40 mln zł.

Emperia Holding SA przeznaczy na dywidendę ok. 40% skonsolidowanego zysku netto Grupy za 2010 rok. To dwukrotnie więcej niż dotychczas (20%). W tym roku wielkość dywidendy wyniesie 2,63 zł na akcję. Na ten cel Emperia przeznaczy ponad 39,2 mln zł. Począwszy od podziału zysku netto za 2010 rok zarząd planuje konsekwentnie rokrocznie rekomendować WZA wypłatę dywidendy na poziomie nie mniejszym niż 40%.

W pierwszym półroczu 2011 roku Emperia kontynuowała rozwój swoich kluczowych dywizji biznesowych. Sieci franczyzowe działające w ramach Grupy Dystrybucyjnej Tradis pozyskały do współpracy kolejnych franczyzobiorców. Sieć Groszek uruchomiła kolejne 63 placówki, sieć Euro Sklep – niemal 50, zaś do sieci Drogerii Koliber dołączyło 27 nowych lokalizacji.

Grupa Dystrybucyjna Tradis poprzez spółkę PSD rozwijała partnerską współpracę ze Spółdzielniami Społem i uruchomiła nowy koncept sklepów spożywczych – sieć Gama, bazujący na obecnych i nowootwieranych placówkach spółdzielni. Plany rozwoju sieci zakładają uruchomienie do końca tego roku co najmniej 25 sklepów.

Sieci franczyzowe i partnerskie Grupy Dystrybucyjnej Tradis skupiają obecnie 4 116 placówek.

Stokrotka Sp. z o.o., która jest kluczową spółką dywizji detalicznej, nabyła 6 nowych nieruchomości przeznaczonych pod budowę sklepów. W pierwszych dwóch kwartałach tego roku ruszyło 7 nowych Stokrotek, a plany na 2011 rok zakładają otwarcie nawet 20 lokalizacji pod szyldem Stokrotka.

Informacje o Grupie Handlowej Emperia:

Grupa Handlowa Emperia jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup handlowych w Polsce. Prowadzi handel detaliczny oraz dystrybucję artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, zarządza nieruchomościami i prowadzi działalność deweloperską. Emperia jest obecna na polskim rynku od 1990 roku, swoim zasięgiem obejmuje teren całego kraju. Zatrudnia niemal 14 tysięcy pracowników. Koordynatorem działalności Grupy jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Emperia Holding SA.

Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi dystrybucję artykułów FMCG przez magazyny cash&carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, korzystne warunki handlowe, nowoczesny system informatyczny i logistyczny oraz ciągła praca nad zaspokajaniem oczekiwań klientów czynią z niej wiodącego partnera handlowego dla ponad 50 tysięcy polskich sklepów. Celem Tradisu jest pozycja lidera dystrybucji FMCG w Polsce.

Grupa Dystrybucyjna Tradis skupia spółki zajmujące się dystrybucją towarów FMCG, a wspólnie z polskimi kupcami organizuje sieci franczyzowe sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach. Tradis jest również strategicznym partnerem spółdzielni Społem i wraz z nimi współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce. Sieci franczyzowe działające w ramach Grupy Dystrybucyjnej Tradis liczą obecnie ponad 4 116 placówek, zaś 63 spółdzielnie współpracujące z Tradisem zarządzają 529 sklepami.

W skład Grupy Dystrybucyjnej Tradis wchodzą spółki Tradis, Ambra (dystrybucja artykułów chemiczno-kosmetycznych), DEF (dystrybucja artykułów FMCG), Detal Koncept (organizator franczyzowych sieci Groszek i Milea), Euro Sklep, Lewiatan, Koliber (sieć drogerii) oraz PSD, który wspólnie ze Spółdzielniami Społem współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce.

Działalność operacyjna spółek dystrybucyjnych została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach ośmiu makroregionów. Dysponują one 63 oddziałami w postaci Centrów Dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry, o łącznej powierzchni ok. 306 tys. m2.

Dywizja Supermarkety – skupia supermarkety zlokalizowane na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki handlowe dywizji detalicznej Emperii mają od 100 do 1400 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci.

Stokrotka – kluczowa spółka segmentu detalicznego Emperii - jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce. Liczba sklepów Stokrotka/Delima należących do dywizji (stan na 3 czerwca 2011 r.):

  • Stokrotka – 184
  • Delima – 8

Obecnie Emperia prowadzi proces wyboru inwestora dla dywizji detalicznej w formie aukcji. Podpisanie umowy inwestycyjnej z potencjalnym inwestorem planowane jest na koniec tego roku. Celem tych działań jest kontynuacja dotychczasowego, dynamicznego rozwoju sieci detalicznych Emperii.

Dywizja Nieruchomości - odpowiada za nieruchomości Grupy Handlowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty z obszaru supermarketów, hal cash&carry, Centrów Dystrybucyjnych i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską.

Grupa Handlowa Emperia otrzymała szereg nagród i wyróżnień: m.in. tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2009”, plasując się na 7 pozycji w rankingu wg Gazety Giełdy „Parkiet”. W zestawieniu Gazety Finansowej „500 Największych Firm w Polsce”, Emperia znalazła się na 30 miejscu, zajęła także 39 pozycję w klasyfikacji „Giełdowe Spółki Roku 2009” organizowanym przez Puls Biznesu. Emperia zajmuje 36 miejsce w rankingu dziennika Rzeczpospolita „Lista 500” i 31 miejsce w zestawieniu „Pięćsetka Polityki” za rok 2009. Grupa uplasowała się na 2 pozycji w rankingu TOP 50 handlu FMCG oraz na 3 miejscu wśród 50-ciu najlepszych firm polskiego handlu detalicznego wg Detal Dzisiaj. W 2010 roku Tradis, spółka dystrybucyjna z Grupy Handlowej Emperia, otrzymał nagrodę polskich kupców - „Złoty Paragon” w kategorii „Lider dystrybucji FMCG”. Z kolei sieć Stokrotka została wyróżniona Złotym Laurem Klienta w kategorii „Krajowa sieć supermarketów”.