szukaj

Emperia wybrała doradców

Emperia Holding - jedna z największych grup handlowych w Polsce – skompletowała zespół doradców w procesie wyboru inwestora dla segmentu detalicznego. W pracach zespołu będą uczestniczyli: Roland Berger Strategy Consultants – jako doradca komercyjny, KPMG Advisory – doradca inwestycyjny oraz Dewey & LeBoeuf – doradca prawny. Zakończenie procesu aukcyjnego i wybór inwestora dla dywizji detalicznej jest planowany na koniec I kwartału 2012 roku.

Segment detaliczny to bardzo stabilna część Emperii, a supermarkety są niezwykle perspektywicznym rynkiem. W opinii zarządu spółki wartość spółek detalicznych (bez nieruchomości) kształtuje się na poziomie 900 mln zł. W przypadku realizacji procesu sprzedaży Emperia oczekuje otrzymać cenę nie mniejszą niż taka kwota. Notujemy duże zainteresowanie inwestycją zarówno ze strony inwestorów branżowych, jak i finansowych – powiedział Artur Kawa, prezes Emperia Holding SA.

Dywizja detaliczna Grupy Emperia – w której skład wchodzą sieci sklepów: Stokrotka, Delima, Społem Tychy i Maromarkety – liczy obecnie 235 sklepów. Spółka nieustannie poszukuje lokalizacji dla nowych placówek i prowadzi rozmowy z sieciami zainteresowanymi dołączeniem do Grupy.

Emperia Holding rozpoczęła proces aukcyjny mający na celu wybór inwestora dla segmentu detalicznego w czerwcu 2011 roku. Intencją Emperii jest, aby proces aukcyjny był realizowany według następującego harmonogramu:

Proces aukcyjny będzie realizowany według następującego harmonogramu:

1.       Rozpoczęcie procesu sprzedaży:

  • 20 czerwca 2011

2.       Złożenie niewiążących ofert nabycia wraz z proponowaną ceną:

  • koniec sierpnia 2011

3.       Przeprowadzenie badania stanu prawnego i finansowego spółek detalicznych przez potencjalnych nabywców  dopuszczonych do procesu sprzedaży:

  • wrzesień-październik 2011

4.       Złożenie przez potencjalnych nabywców dopuszczonych do procesu sprzedaży wiążących ofert ostatecznych nabycia spółek detalicznych wraz z podaniem oferowanej ceny nabycia:

  • koniec października 2011

5.       Zawarcie warunkowej umowy sprzedaży spółek detalicznych:

  • koniec grudnia 2011

6.       Zamknięcie transakcji sprzedaży spółek detalicznych:

  • koniec marca 2012

 

Grupa Emperia składa się z dwóch kluczowych dywizji biznesowych:

1. Segmentu detalicznego - w jego skład wchodzą sieci sklepów: Stokrotka, Delima, Społem Tychy i Maromarkety (łącznie 235 sklepów). Spółka nieustannie poszukuje lokalizacji dla nowych placówek i prowadzi rozmowy z sieciami zainteresowanymi dołączeniem do Grupy. Obecnie prowadzony jest proces poszukiwania inwestora dla tej dywizji w formie aukcji, a jego zakończenie planowane jest na koniec I kwartału 2012.

2. Segmentu dystrybucyjnego - Grupa Dystrybucyjna Tradis jest organizatorem sieci franczyzowych sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach, dostosowanych do oczekiwań i potrzeb polskich konsumentów. Spółki franczyzowe Tradisu tworzą cenione przez klientów sieci Lewiatan, Groszek, Koliber, Euro Sklep i Milea. Tradis jest także strategicznym partnerem Spółdzielni Społem i współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce. W jego strukturach znajduje się PSD – Partnerski Serwis Detaliczny dedykowany tym odbiorcom. W ramach PSD wiosną tego roku rozpoczęła działalność nowa sieć handlowa GAMA. Docelowo sieć będzie miała zasięg ogólnopolski i podstawą jej rozwoju będą istniejące już sklepy spółdzielni Społem.

W 2010 roku Grupa Handlowa Emperia wypracowała 7% wzrost przychodów ze sprzedaży do poziomu 5,9 mld zł, przy równoczesnym wzroście EBITDA i zysku netto. EBITDA wzrósł o 16,6% do poziomu 205,8 mln zł, natomiast zysk netto o 42% i osiągnął wartość 98,5 mln zł.

Równie dobry dla Grupy Emperia był I kwartał 2011. W tym okresie Grupa Handlowa Emperia osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 1,46 mld zł, wyższe o 5% i zysk netto w wysokości 11,27 mln zł, niższy o 9,3% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Zarząd Emperia Holding SA zarekomendował akcjonariuszom wypłatę dywidendy za rok 2010 w wysokości ok. 40% skonsolidowanego zysku netto Grupy. To dwukrotnie więcej niż dotychczas (20%). Uchwałę zgodną z tą rekomendacją akcjonariusze podjęli na Walnym Zgromadzeniu w dniu 29 czerwca 2011 roku.

Wielkość uchwalonej dywidendy za 2010 rok na akcję wyniesie 2,63 zł. Na ten cel Emperia przeznaczy ponad 39,2 mln zł. Począwszy od podziału zysku netto za 2010 rok zarząd planuje konsekwentnie rokrocznie rekomendować WZA wypłatę dywidendy na poziomie 40%.

Informacje o Grupie Handlowej Emperia:

Grupa Handlowa Emperia jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup handlowych w Polsce. Prowadzi handel detaliczny oraz dystrybucję artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, zarządza nieruchomościami i prowadzi działalność deweloperską. Emperia jest obecna na polskim rynku od 1990 roku, swoim zasięgiem obejmuje teren całego kraju. Zatrudnia niemal 14 tysięcy pracowników. Koordynatorem działalności Grupy jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Emperia Holding SA.

Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi dystrybucję artykułów FMCG przez magazyny cash&carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, korzystne warunki handlowe, nowoczesny system informatyczny i logistyczny oraz ciągła praca nad zaspokajaniem oczekiwań klientów czynią z niej wiodącego partnera handlowego dla ponad 50 tysięcy polskich sklepów.

Grupa Dystrybucyjna Tradis skupia spółki zajmujące się dystrybucją towarów FMCG, a wspólnie z polskimi kupcami organizuje sieci franczyzowe sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach. Tradis jest również strategicznym partnerem spółdzielni Społem i wraz z nimi współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce. Liczba placówek sieci franczyzowych Dywizji Dystrybucyjnej Tradis wynosi obecnie 4 158 (stan na 31 marca 2011 r.).

W skład Grupy Dystrybucyjnej Tradis (będącej częścią Grupy Handlowej Emperia) wchodzą spółki Tradis, Ambra (dystrybucja artykułów chemiczno-kosmetycznych), DEF (dystrybucja artykułów FMCG), Detal Koncept (organizator franczyzowych sieci Groszek i Milea), Euro Sklep, Lewiatan oraz Koliber (sieć drogerii) oraz PSD, który wspólnie ze Spółdzielniami Społem współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce.

Działalność operacyjna spółek dystrybucyjnych została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach ośmiu makroregionów. Dysponują one 63 oddziałami w postaci centrów dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry o łącznej powierzchni ok. 306 tys. m2.

W grudniu 2010 r. Grupa Handlowa Emperia podpisała warunkową umowę inwestycyjną z Eurocash SA. Na jej mocy, po dopełnieniu warunków umowy w określonym w niej czasie, spółki Grupy Dystrybucyjnej Tradis mogą zostać włączone do Eurocash, a Emperia może stać się istotnym akcjonariuszem Eurocash SA.

Dywizja Supermarkety – skupia supermarkety zlokalizowane na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki handlowe dywizji detalicznej Emperii mają od 100 do 1400 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci.

Stokrotka Sp. z o. o. jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce. Liczba sklepów Stokrotka/Delima należących do dywizji detalicznej (stan na 3 czerwca 2011 r.):

  • Stokrotka – 184
  • Delima – 8

Obecnie prowadzony jest proces wyboru inwestora dla tej dywizji w formie aukcji, a jego zakończenie planowane jest na koniec I kwartału 2012. Celem tych działań jest kontynuacja dotychczasowego, dynamicznego rozwoju dywizji detalicznej.

Dywizja Nieruchomości - odpowiada za nieruchomości Grupy Handlowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty z obszaru supermarketów, hal cash&carry, centrów dystrybucyjnych i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską.

Grupa Handlowa Emperia otrzymała szereg nagród i wyróżnień: m.in. tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2009”, plasując się na 7 pozycji w rankingu wg Gazety Giełdy „Parkiet”. W zestawieniu Gazety Finansowej „500 Największych Firm w Polsce”, Emperia znalazła się na 30 miejscu, zajęła także 39 pozycję w klasyfikacji „Giełdowe Spółki Roku 2009” organizowanym przez Puls Biznesu. Emperia zajmuje 36 miejsce w rankingu dziennika Rzeczpospolita „Lista 500” i 31 miejsce w zestawieniu „Pięćsetka Polityki” za rok 2009. Grupa uplasowała się na 2 pozycji w rankingu TOP 50 handlu FMCG oraz na 3 miejscu wśród 50-ciu najlepszych firm polskiego handlu detalicznego wg Detal Dzisiaj. W 2010 roku Tradis, spółka dystrybucyjna z Grupy Handlowej Emperia, otrzymał nagrodę polskich kupców - „Złoty Paragon” w kategorii „Lider dystrybucji FMCG”. Z kolei sieć Stokrotka została wyróżniona Złotym Laurem Klienta w kategorii „Krajowa sieć supermarketów”.