szukaj

Emperia – rekordowa dywidenda za 2010 rok

Akcjonariusze Emperia Holding – podczas WZA w dniu 29 czerwca 2011 roku – podjęli decyzję o wypłacie dywidendy za rok 2010 w wysokości 2,63 zł na akcję spółki. Łącznie spółka przeznaczy na ten cel 40% zysku skonsolidowanego netto. Na dywidendę zostanie przeznaczone 39,2 mln złotych. Dniem ustalenia prawa do dywidendy będzie 25 sierpnia 2011, a jej wypłata nastąpi dnia 9 września 2011.

W 2010 roku Grupa Handlowa Emperia wypracowała 7% wzrost przychodów ze sprzedaży do poziomu 5,9 mld zł, przy równoczesnym wzroście EBITDA i zysku netto. EBITDA wzrosła o 16,6% do poziomu 205,8 mln zł, natomiast zysk netto o 42% i osiągnął wartość 98,5 mln zł.

„Emperia corocznie wypłaca dywidendę swoim akcjonariuszom. W poprzednich latach niezwykle dużo inwestowaliśmy w rozwój holdingu i naszych spółek portfelowych, dlatego dywidenda wynosiła 20% zysku netto. Ten rok był dla całej Grupy Emperia niezwykle dobry. Jeszcze nigdy nie byliśmy tak silni. Zarówno część dystrybucyjna, jak i detaliczna są w doskonałej kondycji. Stąd decyzja o zwiększeniu dywidendy do 40%. Pozostałe fundusze będą konsekwentnie inwestowane w działalność Grupy” – powiedział Artur Kawa, prezes zarządu Emperia Holding SA.

Równie dobry dla Grupy Emperia był I kwartał 2011. W tym okresie Grupa Handlowa Emperia osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 1,46 mld zł, wyższe o 5% i zysk netto w wysokości 11,27 mln zł, niższy o 9,3% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Emperia Holding 20 czerwca rozpoczęła procedurę sprzedaży segmentu detalicznego – składającego się z sieci sklepów Stokrotka, Delima, Społem Tychy i Maro Markety – na drodze otwartego procesu aukcyjnego. W opinii zarządu wartość spółek detalicznych kształtuje się na poziomie minimum 900 mln zł.

Do kluczowych kryteriów oceny złożonych przez potencjalnych inwestorów ofert kupna należą:

  • atrakcyjność zaproponowanych warunków w odniesieniu do zaprezentowanych przez nas wycen i oczekiwań Emperii;
  • zapewnienie spółkom detalicznym możliwości synergii oraz dalszego, dynamicznego rozwoju;
  • zapewnienie nowych miejsc pracy oraz stabilnych warunków zatrudnienia.

Zainteresowanie kupnem naszych supermarketów jest ogromne. Szczególnie silnie odczuwamy je ze strony inwestorów finansowych. Decyzja o wyborze nowego partnera zostanie podjęta, jeśli będzie bardzo atrakcyjna i ekonomicznie uzasadniona. Spodziewamy się zakończyć proces sprzedaży detalu w pierwszym kwartale 2012 roku. Do tego czasu będziemy kontynuować intensywny rozwój segmentu supermarketów – dodaje Artur Kawa.

Proce aukcyjny dywizji detalicznej jest realizowany według następującego harmonogramu:

  • 20 czerwca 2011 - rozpoczęcie procesu sprzedaży 
  • koniec sierpnia 2011 - złożenie niewiążących ofert nabycia wraz z proponowaną ceną 
  • wrzesień-październik 2011 - przeprowadzenie badania stanu prawnego i finansowego spółek detalicznych przez potencjalnych nabywców dopuszczonych do procesu sprzedaży
  • koniec października 2011 - złożenie przez potencjalnych nabywców dopuszczonych do procesu sprzedaży wiążących ofert ostatecznych nabycia spółek detalicznych wraz z podaniem oferowanej ceny nabycia
  • koniec grudnia 2011 - zawarcie warunkowej umowy sprzedaży spółek detalicznych
  • koniec marca 2012 - zamknięcie transakcji sprzedaży spółek detalicznych             

Dywizja detaliczna Grupy Emperia – w której skład wchodzą sieci sklepów: Stokrotka, Delima, Społem Tychy i Maro Markety – liczy obecnie 235 sklepów. Pomimo rozpoczęcia procesu sprzedaży, spółka nieustannie poszukuje lokalizacji dla nowych placówek i prowadzi rozmowy z sieciami zainteresowanymi dołączeniem do Grupy.


Informacje o firmie:

Grupa Handlowa Emperia jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup handlowych w Polsce. Prowadzi handel detaliczny oraz dystrybucję artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, zarządza nieruchomościami i prowadzi działalność deweloperską. Emperia jest obecna na polskim rynku od 1990 roku, swoim zasięgiem obejmuje teren całego kraju. Zatrudnia niemal 14 tysięcy pracowników. Koordynatorem działalności Grupy jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Emperia Holding SA.

Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi dystrybucję artykułów FMCG przez magazyny cash&carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, korzystne warunki handlowe, nowoczesny system informatyczny i logistyczny oraz ciągła praca nad zaspokajaniem oczekiwań klientów czynią z niej wiodącego partnera handlowego dla ponad 50 tysięcy polskich sklepów.

Grupa Dystrybucyjna Tradis skupia spółki zajmujące się dystrybucją towarów FMCG, a wspólnie z polskimi kupcami organizuje sieci franczyzowe sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach. Tradis jest również strategicznym partnerem spółdzielni Społem i wraz z nimi współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce. Liczba placówek sieci franczyzowych Dywizji Dystrybucyjnej Tradis wynosi obecnie 4 158 (stan na 31 marca 2011 r.).

W skład Grupy Dystrybucyjnej Tradis wchodzą spółki Tradis, Ambra, DEF (dystrybucja artykułów FMCG), Detal Koncept (organizator franczyzowych sieci Groszek i Milea), Euro Sklep, Lewiatan oraz Koliber (sieć drogerii).

Działalność operacyjna spółek dystrybucyjnych została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach ośmiu makroregionów. Dysponują one 63 oddziałami w postaci centrów dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry o łącznej powierzchni ok. 306 tys. m2.

W grudniu 2010 r. Grupa Handlowa Emperia podpisała warunkową umowę inwestycyjną z Eurocash SA. Na jej mocy, po dopełnieniu wszelkich formalności, spółki Grupy Dystrybucyjnej Tradis zostaną włączone do Eurocash, a Emperia stanie się istotnym akcjonariuszem Eurocash SA.

Dywizja Supermarkety Stokrotka/Delima – skupia supermarkety zlokalizowane na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki handlowe dywizji detalicznej Emperii mają od 500 do 1400 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane  regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci.

Stokrotka Sp. z o. o. jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce. Liczba placówek należących do dywizji detalicznej (stan na 3 czerwca 2011 r.):

  • Stokrotka - 184
  • Delima - 8

Dywizja Nieruchomości - odpowiada za nieruchomości Grupy Handlowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty z obszaru supermarketów, hal cash&carry, centrów dystrybucyjnych i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską.

Grupa Handlowa Emperia otrzymała szereg nagród i wyróżnień: m.in. tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2009”, plasując się na 7 pozycji w rankingu wg Gazety Giełdy „Parkiet”. W zestawieniu Gazety Finansowej „500 Największych Firm w Polsce”, Emperia znalazła się na 30 miejscu, zajęła także 39 pozycję w klasyfikacji „Giełdowe Spółki Roku 2009” organizowanym przez Puls Biznesu. Emperia zajmuje 36 miejsce w rankingu dziennika Rzeczpospolita „Lista 500” i 31 miejsce w zestawieniu „Pięćsetka Polityki” za rok 2009. Grupa uplasowała się na 2 pozycji w rankingu TOP 50 handlu FMCG oraz na 3 miejscu wśród 50-ciu najlepszych firm polskiego handlu detalicznego wg Detal Dzisiaj. W 2010 roku Tradis, spółka dystrybucyjna z Grupy Handlowej Emperia, otrzymał nagrodę polskich kupców - „Złoty Paragon” w kategorii „Lider dystrybucji FMCG”. Z kolei sieć Stokrotka została wyróżniona Złotym Laurem Klienta w kategorii „Krajowa sieć supermarketów”.