szukaj

Zysk netto Emperii po 3 kwartałach 2010 wzrósł o ponad 52%

Emperia Holding – jedna z największych polskich grup handlowych prowadzących dystrybucję oraz detaliczną sprzedaż artykułów FMCG – osiągnęła po trzech kwartałach 2010 roku zysk netto w wysokości 59,3* mln zł, co oznacza wzrost o 52,8% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Przychody wyniosły 4,4 mld zł, czyli o 7,0% więcej niż w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2009 roku.

„Wyniki Emperii po trzech kwartałach 2010 są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Zakończyliśmy proces restrukturyzacji podmiotów wchodzących w skład Grupy i koszty tych działań nie będą już obciążały wyników kolejnych kwartałów. Jesteśmy spokojni o realizację prognozy zarówno na 2010 rok jak i na kolejne lata. Teraz skupiamy się na realizacji założeń strategii rozwoju Grupy Emperia. Pierwszym jej krokiem jest wydzielenie i upublicznienie do końca marca przyszłego roku Grupy Dystrybucyjnej Tradis” – mówi Artur Kawa, prezes zarządu Emperia Holding SA.

W III kwartale 2010 roku przychody Emperia Holding SA wyniosły 1,6 mld zł, co oznacza wzrost o 9,7% w stosunku do analogicznego okresu roku 2009. Zysk netto w III kwartale 2010 osiągnął poziom 26,9 mln zł i był wyższy o 36,6% wobec analogicznego okresu 2009 roku.

W związku z istotną poprawą zarządzania kapitałem obrotowym, udało nam się zredukować zadłużenie Grupy o ponad 90 mln zł - do poziomu 213,1 mln po 3 kwartałach 2010 roku, wobec 304,2 mln w analogicznym okresie oku 2009. Zarówno w Tradisie jak i dywizji supermarketów dług netto jest praktycznie na poziomie zera. Zadłużenie Grupy wynika głównie z finansowania kredytami bankowymi zakupu nieruchomości. Spodziewamy się dalszej poprawy efektywności w obszarze kapitału zakładowego” – dodaje Dariusz Kalinowski, dyrektor finansowy Emperia Holding SA.

Zgodnie z prezentowanymi prognozami finansowymi Emperia Holding SA w 2010 roku osiągnie przychody ze sprzedaży na poziomie 6,00 mld złotych, czyli o 8,5% więcej niż w roku 2009. W latach kolejnych przychody rok do roku zwiększą się o 18,3% (7,10 mld w 2011) i o 12,7% (8,00 mld w 2012). Deklarowany zysk netto za 2010 rok wyniesie 89 mln, co oznacza wzrost o 29% względem wyniku z roku 2009. Lata 2011 i 2012 przyniosą zwiększenie zysku netto – o 50% (do poziomu 134 mln zł w 2011) oraz o 28% (do poziomu 172 mln zł w 2012).


* Wyniki oczyszczone z transakcji sprzedaży nieruchomości w Łomży przez Elpro Sp. z o.o. w czerwcu 2009 roku, na której zrealizowano 16,5 mln zł zysku brutto

 

Najważniejsze wydarzenia Emperia Holding od dnia 1 września 2010:

  • 13 września – otrzymanie przez Zarząd oferty przejęcia od Eurocash;
  • 14 września – odrzucenie przez zarząd spółki oferty Eurocash w sprawie połączenia (raport bieżący 37/2010);
  • 16 września – uchwała Rady Nadzorczej Emperia Holding SA w sprawie wyrażenia zgody na nabywanie akcji własnych; uchwała Rady Nadzorczej Emperia Holding S.A. w sprawie zgody na podwyższenie kapitału zakładowego w granicach kapitału docelowego;
  • 20 września – zaprezentowanie przez Zarząd prognoz finansowych na lata 2010-2012;
  • 21 września – ogłoszenie przez Radę Nadzorczą nowej polityki dywidendowej;
  • 23 września – ogłoszenie przez Zarząd nowej strategii rozwoju Grupy na lata 2010-2012;
  • 6 października – przejęcie sieci franczyzowej Lewiatan Brda
  • 13 października – akcjonariusze na NWZA upoważniają spółkę do skupu akcji własnych – do 25% kapitału zakładowego, za łączną cenę nie przekraczającą 500 mln złotych. Wyrażają także zgodę na podwyższenie kapitału docelowego Emperia Holding o maksymalnie 1.511.516 akcji. W Zgromadzeniu uczestniczyła rekordowa liczba akcjonariuszy reprezentujących ponad 13 mln akcji czyli blisko 87% głosów;
  • 29 października – przejęcie sieci drogerii franczyzowych Koliber;
  • 2 listopada – zgoda Rady Nadzorczej Emperii na wydzielenie Grupy Dystrybucyjnej Tradis.

Grupa Handlowa Emperia osiągnęła w pierwszym półroczu 2010 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 2,83 mld zł, wyższe o 5,5% i zysk netto w wysokości 32,4 mln zł, wyższy o 2,5% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Grupa Dystrybucyjna Tradis

Grupa Dystrybucyjna Tradis zgodnie z decyzją akcjonariuszy i Rady Nadzorczej Emperii – zostanie wydzielona z Grupy i zadebiutuje na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie do końca marca przyszłego roku. Dzięki temu wycena spółki osiągnie poziom odzwierciedlający jej faktyczną wartość, szacowaną przez zarząd na 2,1 do 2,3 mld zł. W wyniku przeprowadzonych działań dotychczasowi akcjonariusze staną się posiadaczami akcji dwóch oddzielnych spółek – Emperia Holding SA oraz Grupy Dystrybucyjnej Tradis. Prezesem nowej spółki giełdowej zostanie pan Dariusz Kalinowski, dziś wiceprezes zarządu Emperia Holding.

Tradis osiągnął w po trzech kwartałach 2010 roku zysk netto 44,2 mln zł, co oznacza wzrost o 105,2% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku oraz 3,8 mld zł przychodów, czyli o 8,0% więcej niż w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2009 roku.

Według prognoz, w 2010 roku Grupa Dystrybucyjna Tradis osiągnie przychody ze sprzedaży na poziomie 5,2 mld złotych, czyli o 8,0% więcej niż w roku 2009. W latach kolejnych przychody rok do roku wzrosną o 15,3% (6,0 mld w 2011) i o 9,8% (6,6 mld w 2012). Planowany zysk netto za 2010 rok wyniesie 62,2 mln, co oznacza wzrost o 68% względem wyniku z roku 2009. Lata 2011 i 2012 przyniosą dalsze zwiększenie zysku netto – o 40% (do poziomu 87,1 mln zł w 2011) oraz o 30% (do poziomu 131,1 mln zł w 2012).

Niezależność Grupy Dystrybucyjnej Tradis zapewni spółce pełną transparentność i podwyższy jej zdolność do fuzji i przejęć. Przyszłoroczny debiut na GPW pozwoli na pokazanie realnej wartości ekonomicznej firmy. Zatwierdzona przez Radę Nadzorczą ścieżka wyodrębnienia Dywizji Dystrybucyjnej Tradis skróci czas potrzebny do przeprowadzenia niezbędnych zmian i pozwoli jeszcze skuteczniej realizować przyjętą strategię rozwoju.

Tradis zamierza zdobyć pozycję lidera polskiego rynku dystrybucji FMCG w ciągu najbliższych kilku lat. Głównym założeniem strategii prezentowanej przez spółkę jest intensywny rozwój organiczny i aktywny udział w konsolidacji rynku handlu hurtowego.

Informacje o firmie:

Grupa Handlowa Emperia jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup handlowych w Polsce. Prowadzi handel detaliczny oraz dystrybucję artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, zarządza nieruchomościami i prowadzi działalność deweloperską. Emperia jest obecna na polskim rynku od 1990 roku, swoim zasięgiem obejmuje teren całego kraju. Zatrudnia ponad 13 tysięcy pracowników. Koordynatorem działalności Grupy jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Emperia Holding S.A.

Głównym założeniem strategii Grupy Handlowej Emperia na lata 2010-2012 jest wydzielenie odrębnych dywizji biznesowych: Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Supermarketów Stokrotka/Delima i Nieruchomości. Najbliższe plany obejmują wprowadzenie na warszawską giełdę Grupy Dystrybucyjnej Tradis do końca marca przyszłego roku.

Dywizja dystrybucyjna – Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi dystrybucję artykułów FMCG poprzez magazyny Cash&Carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, korzystne warunki handlowe, nowoczesny system informatyczny i logistyczny oraz ciągła praca nad zaspokajaniem oczekiwań klientów czynią z niej wiodącego partnera handlowego dla ponad 50 tysięcy polskich sklepów.

Grupa Dystrybucyjna Tradis skupia spółki: Tradis Sp. z o.o., Ambra Sp. z o.o., DEF Sp. z o.o., a także działalność franczyzową. Działalność operacyjna spółek dystrybucyjnych została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach ośmiu makroregionów. Łącznie spółki dywizji dystrybucyjnej dysponują 73 oddziałami w postaci centrów dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry o łącznej powierzchni ok. 306 tys. m2.

Wspólnie z polskimi kupcami Grupa Dystrybucyjna Tradis organizuje sieci franczyzowe sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach, dających możliwość wyboru konceptu optymalnie dopasowanego do oczekiwań, potrzeb i możliwości kupców. Tradis jest również strategicznym partnerem spółdzielni Społem i wraz z nimi współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce.

Dywizję Dystrybucyjną Tradis tworzy 4 132 placówek (stan na 15 listopada 2010), w tym sieci:

  • Groszek - 1.095
  • Milea - 95
  • Społem Tychy - 24
  • Lewiatan Podlasie - 197
  • Lewiatan Śląsk - 299
  • Lewiatan Zachód - 295
  • Lewiatan Orbita - 107
  • Lewiatan Wielkopolska - 185
  • Lewiatan Północ - 168
  • Lewiatan Opole - 185
  • Lewiatan Kujawy - 233
  • Lewiatan Brda - 126
  • Euro Sklepy - 635
  • PSD - 488 placówek w ramach 56 Spółdzielni Społem

Dywizja Supermarkety Stokrotka/Delima – skupia supermarkety zlokalizowane na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki handlowe dywizji detalicznej Emperii mają od 500 do 1400 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane  regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci.

Stokrotka Sp. z o. o. jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce. W 2010 roku planowane jest otwarcie minimum 23 nowych Stokrotek, a w kolejnych latach 40-50 nowych placówek tej sieci rocznie.

Liczba placówek należących do dywizji detalicznej (stan na 15 listopada.2010):

  • Stokrotka - 177
  • Delima - 8

Dywizja Nieruchomości - odpowiada za nieruchomości Grupy Handlowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty z obszaru supermarketów, hal cash&carry, centrów dystrybucyjnych i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską.

Wyodrębnienie z Grupy Handlowej Emperia trzech dywizji biznesowych: Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Supermarketów Stokrotka/Delima i Nieruchomości, pozwoli wyspecjalizować działalność poszczególnych obszarów, poprawić ich efektywność i wzmocnić zdolność do dokonywania kolejnych fuzji i przejęć. Na rynku finansowym będzie to skutkowało większa przejrzystością i lepsza wyceną.

Grupa Handlowa Emperia otrzymała szereg nagród i wyróżnień: m.in. tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2009”, plasując się na 7 pozycji w rankingu wg Gazety Giełdy „Parkiet”. W zestawieniu Gazety Finansowej „500 Największych Firm w Polsce”, Emperia znalazła się na 30 miejscu, zajęła także 39 pozycję w klasyfikacji „Giełdowe Spółki Roku 2009” organizowanym przez Puls Biznesu. Emperia zajmuje 32 miejsce w rankingu dziennika Rzeczpospolita „Lista 500” i 26 miejsce w zestawieniu „Pięćsetka Polityki” za rok 2009. Grupa uplasowała się na 2 pozycji w rankingu TOP 50 handlu FMCG oraz na 3 miejscu wśród 50-ciu najlepszych firm polskiego handlu detalicznego wg Detal Dzisiaj.