szukaj

Emperia ma zgodę Rady Nadzorczej na wydzielenie Tradisu

Rada Nadzorcza Emperia Holding SA przyjęła podstawy i istotne założenia planu podziału spółki przygotowanego przez Zarząd. Głównym jego założeniem jest wydzielenie ze struktur Emperii segmentu dystrybucyjnego i wniesienie go do oddzielnej, specjalnie w tym celu zawiązanej spółki kapitałowej. Podział, wraz z upublicznieniem Tradisu, zostanie zrealizowany do końca marca 2011. W wyniku przeprowadzonych działań dotychczasowi akcjonariusze staną się posiadaczami akcji dwóch oddzielnych spółek – Emperia Holding SA oraz Grupy Dystrybucyjnej Tradis.

Tradis zamierza zdobyć pozycję lidera polskiego rynku dystrybucji FMCG w ciągu najbliższych kilku lat. Głównym założeniem strategii prezentowanej przez spółkę jest intensywny rozwój organiczny i aktywny udział w konsolidacji rynku handlu hurtowego.

Niezależność Grupy Dystrybucyjnej Tradis zapewni spółce pełną transparentność i podwyższy jej zdolność akwizycyjną. Przyszłoroczny debiut na GPW pozwoli na pokazanie realnej wartości ekonomicznej firmy. Zatwierdzona przez Radę Nadzorczą ścieżka wyodrębnienia Dywizji Dystrybucyjnej Tradis skróci czas potrzebny do przeprowadzenia niezbędnych zmian i pozwoli jeszcze skuteczniej realizować przyjętą strategię rozwoju.

- Założenia procesu podziału zostały przygotowane w porozumieniu na akcjonariuszami Emperii, zgoda Rady Nadzorczej to kolejny krok w realizacji obranej przez nas strategii rozwoju spółki. Przedstawiony Radzie Nadzorczej plan podziału Emperii oparty jest na wynikach III kwartału 2010, dlatego więcej szczegółów na ten temat będziemy mogli podać po 15 listopada powiedział Artur Kawa, prezes zarządu Emperia Holding.

Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi sprzedaż hurtową dóbr FMCG przez magazyny Cash&Carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment towarów, atrakcyjne warunki handlowe, nowoczesne systemy IT, niezawodna i tania logistyka czynią z Grupy Dystrybucyjnej Tradis wiodącego partnera handlowego dla wszystkich polskich sklepów.

Grupa Dystrybucyjna Tradis jest organizatorem sieci franczyzowych sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach, dostosowanych do oczekiwań i potrzeb polskich konsumentów. Spółki franczyzowe Tradisu tworzą cenione przez klientów sieci Lewiatan, Groszek, Koliber, Euro Sklep i Milea.

Tradis jest także strategicznym partnerem Spółdzielni Społem i współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce. W jego strukturach znajduje się PSD – Partnerski Serwis Detaliczny dedykowany tym odbiorcom. W ramach PSD już wiosną przyszłego roku rozpocznie działalność nowa sieć handlowa GAMA. Stworzą ją placówki 56 spółdzielni. Sieć będzie miała zasięg ogólnopolski i podstawą jej stanie się ponad 500 istniejących już sklepów spółdzielczych.

Według prognoz, w 2010 roku Grupa Dystrybucyjna Tradis osiągnie przychody ze sprzedaży na poziomie 5,2 mld złotych, czyli o 8,0% więcej niż w roku 2009. W latach kolejnych przychody rok do roku wzrosną o 15,3% (6,0 mld w 2011) i o 9,8% (6,6 mld w 2012). Planowany zysk netto za 2010 rok wyniesie 62,2 mln, co oznacza wzrost o 68% względem wyniku z roku 2009. Lata 2011 i 2012 przyniosą dalsze zwiększenie zysku netto – o 40% (do poziomu 87,1 mln zł w 2011) oraz o 30% (do poziomu 131,1 mln zł w 2012).

Grupa Dystrybucyjna Tradis zrealizowała w październiku zakup 100% udziałów franczyzowej sieci drogerii Koliber, działającej na terenie południowo-zachodniej Polski. Dotychczas Grupa Tradis działała w tym segmencie FMCG głównie jako dystrybutor towarów chemiczno-kosmetycznych. Spółka planuje intensywny rozwój organiczny sieci Koliber oraz kolejne przejęcia zarówno na rynku drogerii, jak i sieci spożywczych.

Informacje o firmie:

Grupa Handlowa Emperia jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup handlowych w Polsce. Prowadzi handel detaliczny oraz dystrybucję artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, zarządza nieruchomościami i prowadzi działalność deweloperską. Emperia jest obecna na polskim rynku od 1990 roku, swoim zasięgiem obejmuje teren całego kraju. Zatrudnia ponad 13 tysięcy pracowników. Koordynatorem działalności Grupy jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Emperia Holding S.A.

Głównym założeniem strategii Grupy Handlowej Emperia na lata 2010-2012 jest wydzielenie trzech dywizji biznesowych: Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Supermarketów Stokrotka/Delima oraz Nieruchomości. Najbliższe plany obejmują wprowadzenie na warszawską giełdę Grupy Dystrybucyjnej Tradis do końca marca przyszłego roku.

Dywizja dystrybucyjna – Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi dystrybucję artykułów FMCG poprzez magazyny Cash&Carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, korzystne warunki handlowe, nowoczesny system informatyczny i logistyczny oraz ciągła praca nad zaspokajaniem oczekiwań klientów czynią z niej wiodącego partnera handlowego dla ponad 50 tysięcy polskich sklepów.

Grupa Dystrybucyjna Tradis skupia spółki: Tradis Sp. z o.o., Ambra Sp. z o.o., DEF Sp. z o.o., a także działalność franczyzową. Działalność operacyjna spółek dystrybucyjnych została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach ośmiu makroregionów. Łącznie spółki dywizji dystrybucyjnej dysponują 73 oddziałami w postaci centrów dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry o łącznej powierzchni ok. 306 tys. m2.

Wspólnie z polskimi kupcami Grupa Dystrybucyjna Tradis organizuje sieci franczyzowe sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach, dających możliwość wyboru konceptu optymalnie dopasowanego do oczekiwań, potrzeb i możliwości kupców. Tradis jest również strategicznym partnerem spółdzielni Społem i wraz z nimi współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce.

Dywizję Dystrybucyjną Tradis tworzy 4 202 placówki (stan na 1 listopada 2010 r.), w tym sieci:

  • Groszek - 1.120
  • Milea - 90
  • Koliber - 64
  • Lewiatan Podlasie - 196
  • Lewiatan Śląsk - 292
  • Lewiatan Zachód - 302
  • Lewiatan Orbita - 103
  • Lewiatan Wielkopolska - 180
  • Lewiatan Północ - 165
  • Lewiatan Opole - 179
  • Lewiatan Kujawy - 246
  • Lewiatan Brda - 124
  • Euro Sklepy - 642
  • PSD - ponad 500 placówek w ramach 56 Spółdzielni Społem

Dywizja Supermarkety Stokrotka/Delima – skupia supermarkety zlokalizowane na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki handlowe dywizji detalicznej Emperii mają od 300 do 1600 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 20 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane  regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci.

Stokrotka Sp. z o. o. jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce. W 2010 roku planowane jest otwarcie minimum 40 nowych Stokrotek, a w kolejnych latach 40-50 nowych placówek tej sieci rocznie.

Liczba placówek należących do dywizji detalicznej (stan na 1 września.2010):

  • Stokrotka - 173
  • Delima - 8

Dywizja Nieruchomości - odpowiada za nieruchomości Grupy Handlowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty z obszaru supermarketów, hal cash&carry, centrów dystrybucyjnych i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską.

Wyodrębnienie z Grupy Handlowej Emperia trzech dywizji biznesowych: Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Supermarketów Stokrotka/Delima i Nieruchomości, pozwoli wyspecjalizować działalność poszczególnych obszarów, poprawić ich efektywność i wzmocnić zdolność do dokonywania kolejnych fuzji i przejęć. Na rynku finansowym będzie to skutkowało większa przejrzystością i lepsza wyceną.

Grupa Handlowa Emperia otrzymała szereg nagród i wyróżnień: m.in. tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2009”, plasując się na 7 pozycji w rankingu wg Gazety Giełdy „Parkiet”. W zestawieniu Gazety Finansowej „500 Największych Firm w Polsce”, Emperia znalazła się na 30 miejscu, zajęła także 39 pozycję w klasyfikacji „Giełdowe Spółki Roku 2009” organizowanym przez Puls Biznesu. Emperia zajmuje 32 miejsce w rankingu dziennika Rzeczpospolita „Lista 500” i 26 miejsce w zestawieniu „Pięćsetka Polityki” za rok 2009. Grupa uplasowała się na 2 pozycji w rankingu TOP 50 handlu FMCG oraz na 3 miejscu wśród 50-ciu najlepszych firm polskiego handlu detalicznego wg Detal Dzisiaj.