szukaj

Grupa Dystrybucyjna Tradis zadebiutuje na GPW

Grupa Dystrybucyjna Tradis – należąca do Grupy Handlowej Emperia – zamierza zdobyć pozycję lidera polskiego rynku dystrybucji FMCG w ciągu najbliższych kilku lat. Głównym założeniem strategii prezentowanej przez spółkę jest intensywny rozwój organiczny i aktywny udział w konsolidacji rynku handlu hurtowego. Do końca marca 2011 roku Tradis planuje zadebiutować na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Wyodrębnienie Dywizji Dystrybucyjnej nastąpi wskutek wydzielenia ze struktur Emperii obszaru zarządzania segmentem dystrybucyjnym i wniesienia go do oddzielnej, specjalnie w tym celu zawiązanej spółki kapitałowej. Akcje nowej spółki obejmą dotychczasowi akcjonariusze Emperii. Plan podziału, oparty o wyniki III kwartału 2010 roku, powstanie do końca października. Taka ścieżka wyodrębnienia Dywizji Dystrybucyjnej skróci czas potrzebny do przeprowadzenia niezbędnych zmian i pozwoli jeszcze skuteczniej realizować przyjętą strategię rozwoju. Rozwiązanie zyskało aprobatę akcjonariuszy Emperii.

Niezależność Grupy Dystrybucyjnej Tradis zapewni spółce pełną transparentność i podwyższy jej zdolność akwizycyjną. Przyszłoroczny debiut na GPW pozwoli na pokazanie realnej wartości ekonomicznej firmy.

Wraz z początkiem roku nastąpi – planowana już od pewnego czasu – zmiana w zarządzie Grupy Dystrybucyjnej Tradis. Jarosława Wawerskiego, dotychczasowego Prezesa Zarządu, zastąpi Dariusz Kalinowski – obecny Członek Zarządu Tradis. Jarosław Wawerski poświęci się pracy strategicznej na rzecz Grupy, pozostając w zarządzie Emperia Holding SA.

Dariusz Kalinowski jest związany z Emperią od 2003 roku. Jest absolwentem Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego. Posiada stopień MBA European University Centre for Management Studies in Switzerland. Wcześniej pracował m.in. dla Banku PKO SA, Browaru Bosman Szczecin i Browaru Carlsberg Okocim. W Grupie Handlowej Emperia pełni funkcję członka zarządu i dyrektora finansowego, jednocześnie jest członkiem zarządu Tradis, odpowiadającym za finanse, logistykę i administrację.

Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi sprzedaż hurtową dóbr FMCG przez magazyny Cash&Carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment towarów, atrakcyjne warunki handlowe, nowoczesne systemy IT, niezawodna i tania logistyka czynią z Grupy Dystrybucyjnej Tradis wiodącego partnera handlowego dla wszystkich polskich sklepów. Wspólnie z polskimi kupcami Grupa Dystrybucyjna Tradis organizuje sieci franczyzowe, jest także strategicznym partnerem Spółdzielni Społem w Polsce.

Według prognoz, w 2010 roku Grupa Dystrybucyjna Tradis osiągnie przychody ze sprzedaży na poziomie 5,2 mld złotych, czyli o 8,0% więcej niż w roku 2009. W latach kolejnych przychody rok do roku wzrosną o 15,3% (6,0 mld w 2011) i o 9,8% (6,6 mld w 2012). Planowany zysk netto za 2010 rok wyniesie 62,2 mln, co oznacza wzrost o 68% względem wyniku z roku 2009. Lata 2011 i 2012 przyniosą dalsze zwiększenie zysku netto – o 40% (do poziomu 87,1 mln zł w 2011) oraz o 30% (do poziomu 131,1 mln zł w 2012).

- Nową strategię rozwoju przygotowywaliśmy już od wielu miesięcy. Mamy świetny serwis, perfekcyjnie skomponowaną ofertę i - co najważniejsze - doskonałe rekomendacje od partnerów. Ponadto, dołączenie do prestiżowego grona spółek giełdowych zwiększy naszą transparentność. Dzięki upublicznieniu uzyskamy realną, rynkową wycenę spółki. Jesteśmy przekonani, że najbliższe lata na rynku dystrybucji FMCG będą należały do Tradisu – powiedział Artur Kawa, prezes zarządu Grupy  Handlowej Emperia.

Spółka Tradis stała się gigantem polskiej dystrybucji dzięki wdrożeniu kompleksowego systemu informatycznego i operacyjnego oraz ujednoliceniu standardów obsługi. Tradis jest w stanie zapewnić najwyższe standardy obsługi, będąc liderem kosztowym i jakościowym dystrybucji w Polsce. Tradis specjalizuje się w obsłudze serwisowej, z dowozem do klienta, która stanowi 80% działalności dystrybucyjnej.

Grupa Dystrybucyjna Tradis jest organizatorem sieci franczyzowych sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach, dostosowanych do oczekiwań i potrzeb polskich konsumentów. Spółki franczyzowe Tradisu tworzą cenione przez klientów sieci Lewiatan, Groszek, Euro Sklep i Milea.

Tradis jest także strategicznym partnerem Spółdzielni Społem i współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce. W jego strukturach znajduje się PSD – Partnerski Serwis Detaliczny dedykowany tym odbiorcom. W ramach PSD już wiosną przyszłego roku rozpocznie działalność nowa sieć handlowa GAMA. Stworzą ją placówki 54 spółdzielni. Sieć będzie miała zasięg ogólnopolski i podstawą jej stanie się niemal 500 istniejących już sklepów spółdzielczych.

- Wreszcie mamy do czynienia z kompletnym projektem handlowym, gdzie zakupy i sprzedaż powiązane są w jeden, logiczny system. Naturalną konsekwencją tej sytuacji jest stworzenie wspólnego logotypu. A to dopiero początek na drodze do stworzenia przez spółdzielnie, które podpisały umowę handlową z PSD, jednolitej sieci handlowej – stwierdził Wojciech Gach, przewodniczący Rady Prezesów PSD i prezes PSS Społem Zakopane.

PSD zawiera umowy z dostawcami i producentami, przynosząc Spółdzielcom korzyści w postaci niezawodności dostaw, poprawy warunków handlowych, nowoczesnych rozwiązań informatycznych czy obniżenia dodatkowych kosztów działalności.

Grupa Dystrybucyjna Tradis planuje intensyfikację działań handlowych skierowanych do sklepów przy stacjach benzynowych w Polsce. Od czerwca 2010 roku jest dostawcą słodyczy, napojów i piwa do ponad 1400 stacji benzynowych PKN ORLEN. Umowa z PKN ORLEN to przykład wykorzystania skali Tradisu do współpracy z dużymi podmiotami, prowadzącymi działalność detaliczną na terenie całego kraju. Ogromne znaczenie ma tu nowoczesny system elektronicznych zamówień, który Tradis wykorzystuje już od kilku lat oraz doświadczenie w obsłudze serwisowej, z dowozem do klienta. Ponadto, na podstawie deklaracji, jakie zostały przekazane w ostatnich dniach przez PKN ORLEN SA, współpraca między firmami będzie dynamicznie rozwijana. Nowy zakres kooperacji dotyczyć może innych kategorii produktowych, a także udziału Tradis w projektach rozwoju sprzedaży ORLEN.

Informacje o firmie:

Grupa Handlowa Emperia jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup handlowych w Polsce. Prowadzi handel detaliczny oraz dystrybucję artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, zarządza nieruchomościami i prowadzi działalność deweloperską. Emperia jest obecna na polskim rynku od 1990 roku, swoim zasięgiem obejmuje teren całego kraju. Zatrudnia ponad 13 tysięcy pracowników. Koordynatorem działalności Grupy jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Emperia Holding S.A.

Głównym założeniem strategii Grupy Handlowej Emperia na lata 2010-2012 jest wydzielenie trzech dywizji biznesowych: Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Supermarketów Stokrotka/Delima oraz Nieruchomości. Planowane jest także upublicznienie dywizji dystrybucyjnej (do końca marca 2011) i supermarketów (I połowa 2013).

Dywizja dystrybucyjna – Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi dystrybucję artykułów FMCG poprzez magazyny Cash&Carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, korzystne warunki handlowe, nowoczesny system informatyczny i logistyczny oraz ciągła praca nad zaspokajaniem oczekiwań klientów czynią z niej wiodącego partnera handlowego dla ponad 50 tysięcy polskich sklepów.

Grupa Dystrybucyjna Tradis skupia spółki: Tradis Sp. z o.o., Ambra Sp. z o.o., DEF Sp. z o.o., a także działalność franczyzową. Działalność operacyjna spółek dystrybucyjnych została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach ośmiu makroregionów. Łącznie spółki dywizji dystrybucyjnej dysponują 73 oddziałami w postaci centrów dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry o łącznej powierzchni ok. 306 tys. m2.

Wspólnie z polskimi kupcami Grupa Dystrybucyjna Tradis organizuje sieci franczyzowe sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach, dających możliwość wyboru konceptu optymalnie dopasowanego do oczekiwań, potrzeb i możliwości kupców. Tradis jest również strategicznym partnerem spółdzielni Społem i wraz z nimi współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce.

Dywizję Dystrybucyjną Tradis tworzy 4 138 placówek (stan na 1 września 2010 r.), w tym sieci:

  • Groszek - 1.120
  • Milea - 90
  • Lewiatan Podlasie - 196
  • Lewiatan Śląsk - 292
  • Lewiatan Zachód - 302
  • Lewiatan Orbita - 103
  • Lewiatan Wielkopolska - 180
  • Lewiatan Północ - 165
  • Lewiatan Opole - 179
  • Lewiatan Kujawy - 246
  • Lewiatan Brda - 124
  • Euro Sklepy - 642
  • PSD - 499 placówek w ramach 54 Spółdzielni Społem

Dywizja Supermarkety Stokrotka/Delima – skupia supermarkety zlokalizowane na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki handlowe dywizji detalicznej Emperii mają od 300 do 1600 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 20 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane  regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci.

Stokrotka Sp. z o. o. jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce. W 2010 roku planowane jest otwarcie minimum 40 nowych Stokrotek, a w kolejnych latach 40-50 nowych placówek tej sieci rocznie.

Liczba placówek należących do dywizji detalicznej (stan na 1 września 2010):

  • Stokrotka - 173
  • Delima - 8

Dywizja Nieruchomości - odpowiada za nieruchomości Grupy Handlowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty z obszaru supermarketów, hal cash&carry, centrów dystrybucyjnych i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską.

Wyodrębnienie z Grupy Handlowej Emperia trzech dywizji biznesowych: Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Supermarketów Stokrotka/Delima i Nieruchomości, pozwoli wyspecjalizować działalność poszczególnych obszarów, poprawić ich efektywność i wzmocnić zdolność do dokonywania kolejnych fuzji i przejęć. Na rynku finansowym będzie to skutkowało większa przejrzystością i lepsza wyceną.

Grupa Handlowa Emperia otrzymała szereg nagród i wyróżnień: m.in. tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2009”, plasując się na 7 pozycji w rankingu wg Gazety Giełdy „Parkiet”. W zestawieniu Gazety Finansowej „500 Największych Firm w Polsce”, Emperia znalazła się na 30 miejscu, zajęła także 39 pozycję w klasyfikacji „Giełdowe Spółki Roku 2009” organizowanym przez Puls Biznesu. Emperia zajmuje 32 miejsce w rankingu dziennika Rzeczpospolita „Lista 500” i 26 miejsce w zestawieniu „Pięćsetka Polityki” za rok 2009. Grupa uplasowała się na 2 pozycji w rankingu TOP 50 handlu FMCG oraz na 3 miejscu wśród 50-ciu najlepszych firm polskiego handlu detalicznego wg Detal Dzisiaj.