szukaj

Kolejna spółka Lewiatana w strukturach Emperii

Lewiatan Kujawy – należący do Grupy Handlowej Emperia – nabył 100% udziałów spółki Lewiatan Brda, działającej na terenie północnej i północno-zachodniej Polski. Działalność dystrybucyjna i franczyzowa, w tym sieć Lewiatan, znajdą się w Grupie Dystrybucyjnej Tradis – zgodnie z nową strategią Emperii, obejmującą podział na trzy dywizje biznesowe.

Lewiatan Brda działa na obszarze województw zachodniopomorskiego i pomorskiego. Zrzesza 124 franczyzowe placówki, których szacowane obroty za 2009 rok wyniosły 220 mln złotych.

- Za nami kolejny krok zbliżający do siebie dwie polskie organizacje handlowe: Lewiatana i Emperię. Nasza współpraca opiera się na tradycji i wzajemnym zaufaniu. Łącząc się umacniamy pozycję rodzimych sieci na rynku. W grupie możemy skuteczniej bronić polskich kupców przed wielkopowierzchniową i dyskontową konkurencją” – mówi Artur Kawa, prezes zarządu Emperii.

Polska Sieć Handlowa Lewiatan jest największą polską siecią sklepów detalicznych, działających w systemie franczyzowym. Z Tradis współpracuje już od 15 lat. Opiera się ona na zaoferowaniu kompleksowego modelu działalności sklepu według sprawdzonych i wciąż udoskonalanych rozwiązań. Franczyzobiorca prowadzi działalność zgodnie z założeniami Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan, a w zamian zyskuje bezpośrednie i pośrednie korzyści, jak możliwość posługiwania się znakami towarowymi, dostęp do wiedzy i pomocy technicznej, realizację wspólnej polityki handlowej.

- Dzięki połączeniu stworzyliśmy ogromny podmiot, największą spółkę operatorską w strukturach Lewiatan Holding. Ta transakcja otwiera paletę nowych możliwości dla rozwoju naszych sklepów, jak i całej Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan i Grupy Handlowej Emperia - podkreśla Bogdan Wojciechowski, prezes zarządu Lewiatan Brda Sp. z o.o.

Sieć Handlowa Lewiatan powstała w 1994 roku. Skupia ponad 2 700 sklepów zlokalizowanych na terenie niemal całej Polski, o łącznej powierzchni 460 000 m2 i rocznych przychodach rzędu 5,7 mld zł. Sieć zatrudnia 19.000 osób. Lewiatan działa w oparciu o 17 spółek operatorskich, które budują i koordynują sieć w regionach.

- Fuzja z Emperią była jednym z milowych kroków w 15-letniej historii Lewiatana. Połączyła nas wspólna wizja przyszłości polskiego handlu. Razem tworzymy największą grupę handlową z polskim rodowodem, która pomaga kupcom skutecznie konkurować na rynku. Związki kapitałowe, strukturalne i organizacyjne z Emperią pozwalają stworzyć solidne fundamenty do dalszego rozwoju Lewiatana. Dają nam możliwość obniżania kosztów logistycznych, pozwalają wypracować atrakcyjniejsze warunki współpracy handlowej z producentami i dostawcami towarów,  gwarantują korzystniejsze warunki zakupu materiałów i usług niezbędnych w działalności handlowej – podkreśla Wojciech Kruszewski, Prezes Zarządu Lewiatan Holding S.A.

Polska Sieć Handlowa Lewiatan systematycznie umacnia swoją pozycję na rynku detalicznym w Polsce, co znajduje odzwierciedlenie w rankingach przygotowywanych przez wyspecjalizowane ośrodki badawcze na zlecenie pism branżowych. Według rankingu największych sieci detalicznych działających w Polsce opublikowanych przez pisma „Supermarket News” oraz „Detal dzisiaj” Polska Sieć Handlowa Lewiatan została sklasyfikowana na miejscu 8. Z kolei w rankingu największych sieci detalicznych działających w Europie Środkowo-Wschodniej przygotowanym przez Handel, Moderni Obchod i Mai Piac, Polska Sieć Handlowa Lewiatan została sklasyfikowana na 16 miejscu co oznacza, że jest najwyżej sklasyfikowaną siecią sklepów o polskim kapitale. W zestawieniu największych działających w Polsce sieci franczyzowych przygotowanym przez instytut GFK Polonia na zlecenie pisma „Handel” Polska Sieć Handlowa Lewiatan została sklasyfikowana na pierwszym miejscu, jako największa sieć sklepów działających w systemie franczyzowym w Polsce.

Lewiatan Holding S.A. dwukrotnie znalazł w prestiżowym gronie "Gazel Biznesu 2007" , firm które osiągają bardzo dobre wyniki finansowe, dynamicznie się rozwijają oraz są rzetelnymi partnerami biznesowymi. Lewiatan jest także laureatem licznych wyróżnień, z których najważniejsze to: Hermes Handlu, przyznany przez redakcję miesięcznika „Poradnik Handlowca”, Korona Handlu przyznana przez redakcję dwutygodnika "Handel" oraz Złoty Orzech od redakcji "Wiadomości Handlowych".

Informacje o firmie:
Grupa Handlowa Emperia jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup handlowych w Polsce. Prowadzi handel detaliczny oraz dystrybucję artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, zarządza nieruchomościami i prowadzi działalność deweloperską. Emperia jest obecna na polskim rynku od 1990 roku, swoim zasięgiem obejmuje teren całego kraju. Zatrudnia ponad 13 tysięcy pracowników. Koordynatorem działalności Grupy jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Emperia Holding S.A.

Głównym założeniem strategii Grupy Handlowej Emperia na lata 2010-2012 jest wydzielenie trzech dywizji biznesowych: supermarketów, nieruchomości i dystrybucji wraz z franczyzą. Planowane jest także upublicznienie dywizji dystrybucyjnej (I połowa 2010) i detalicznej (I połowa 2013).

Dywizja dystrybucyjna – Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi dystrybucję artykułów FMCG poprzez magazyny Cash&Carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, korzystne warunki handlowe, nowoczesny system informatyczny i logistyczny oraz ciągła praca nad zaspokajaniem oczekiwań klientów czynią z niej wiodącego partnera handlowego dla ponad 50 tysięcy polskich sklepów.

Grupa Dystrybucyjna Tradis skupia spółki: Tradis Sp. z o.o., Ambra Sp. z o.o., DEF Sp. z o.o., a także działalność franczyzową. Działalność operacyjna spółek dystrybucyjnych została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach ośmiu makroregionów. Łącznie spółki dywizji dystrybucyjnej dysponują 73 oddziałami w postaci centrów dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry o łącznej powierzchni ok. 306 tys. m2.

Wspólnie z polskimi kupcami Grupa Dystrybucyjna Tradis organizuje sieci franczyzowe sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach, dających możliwość wyboru konceptu optymalnie dopasowanego do oczekiwań, potrzeb i możliwości kupców. Tradis jest również strategicznym partnerem spółdzielni Społem i wraz z nimi współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce.

Liczba placówek należących do dywizji dystrybucyjnej (stan na 1 września.2010):
* Groszek - 1.120
* Milea - 90
* Lewiatan Podlasie - 196
* Lewiatan Śląsk - 292
* Lewiatan Zachód - 302
* Lewiatan Orbita -103
* Lewiatan Wielkopolska -180
* Lewiatan Północ -165
* Lewiatan Opole - 179
* Lewiatan Kujawy - 246
* Euro Sklep - 642
* Społem Tychy - 24
* PSD - 499 placówek w ramach 55 spółdzielni Społem

Dywizja detaliczna skupia supermarkety Stokrotka i Delima zlokalizowane na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki handlowe dywizji detalicznej Emperii mają od 300 do 1600 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 20 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane  regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci.

Stokrotka Sp. z o. o. jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce. W 2010 roku planowane jest otwarcie minimum 40 nowych Stokrotek, a w kolejnych latach 40-50 nowych placówek tej sieci rocznie.

Liczba placówek należących do dywizji detalicznej (stan na 1 września.2010):
* Stokrotka - 173
* Delima -  8

Dywizja nieruchomości odpowiada budowę i nadzór nad obiektami Grupy Handlowej Emperia oraz pozyskiwanie nowych lokalizacji pod obiekty FMCG z obszaru supermarketów, hal cash&carry, centrów dystrybucyjnych i mini galerii handlowych.

Wyodrębnienie z Grupy Handlowej Emperia trzech dywizji biznesowych: detalicznej, nieruchomości oraz dystrybucyjnej, w skład której wejdzie także działalność franczyzowa, pozwoli wyspecjalizować działalność poszczególnych obszarów, poprawić ich efektywność i wzmocnić zdolność do dokonywania kolejnych fuzji i przejęć. Na rynku finansowym będzie to skutkowało większą przejrzystością i lepszą wyceną spółki.

Grupa Handlowa Emperia otrzymała szereg nagród i wyróżnień: m.in. tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2009”, plasując się na 7 pozycji w rankingu wg Gazety Giełdy „Parkiet”. W zestawieniu Gazety Finansowej „500 Największych Firm w Polsce”, Emperia znalazła się na 30 miejscu, zajęła także 39 pozycję w klasyfikacji „Giełdowe Spółki Roku 2009” organizowanym przez Puls Biznesu. Emperia zajmuje 32 miejsce w rankingu dziennika Rzeczpospolita „Lista 500” i 26 miejsce w zestawieniu „Pięćsetka Polityki” za rok 2009. Grupa uplasowała się na 2 pozycji w rankingu TOP 50 handlu FMCG oraz na 3 miejscu wśród 50-ciu najlepszych firm polskiego handlu detalicznego wg Detal Dzisiaj.