szukaj

Emperia – nowa strategia Grupy

Wydzielenie trzech niezależnych dywizji biznesowych – dystrybucja, supermarkety i nieruchomości, upublicznienie dywizji dystrybucyjnej i detalicznej, prognozy finansowe oraz wyższa dywidenda. To podstawowe założenia nowej strategii zaprezentowanej przez Emperię Holding - jedną z największych polskich grup handlowych prowadzących dystrybucję oraz detaliczną sprzedaż artykułów FMCG. Dzięki niej wycena spółki osiągnie poziom odzwierciedlający jej faktyczną wartość, szacowaną przez zarząd na 2,1 do 2,3 mld zł.

Zgodnie z planami holdingu – Grupa Dystrybucyjna Tradis oraz Supermarkety Stokrotka osiągną pozycję lidera w segmentach, w których działają na rynku polskim. Wyodrębnienie trzech dywizji biznesowych zapewni Grupie pełną transparentność, ułatwi wycenę i podwyższy zdolność akwizycyjną.
Debiut Grupy Dystrybucyjnej Tradis na GPW w Warszawie możliwy jest już w czerwcu 2011 roku, a spółki Stokrotka w czerwcu 2013.

„Mamy obecnie trzy główne cele. Po pierwsze ochronę wartości inwestycji przed arbitrażem – czemu służyć będzie zaplanowany skup akcji własnych i podniesienie kapitału docelowego. Po drugie – umożliwienie naszym akcjonariuszom realizacji zysków z inwestycji w krótkim okresie – w tym celu zaplanowaliśmy głosowanie akcjonariuszy nad kolejną transzą buy-backu. Po trzecie – i najważniejsze – zależy nam na pełnej realizacji zysków z inwestycji w Emperię w średnim i długim okresie – czemu służyć będą upublicznienia poszczególnych dywizji i dalsze inwestycje w rozwój Grupy” – powiedział Artur Kawa, prezes zarządu Emperia Holding.

Pierwszym krokiem Emperii w celu zaprezentowania rynkowi aktualnej, realnej wartości ekonomicznej Grupy były zgody Rady Nadzorczej na rozpoczęcie nabywania akcji własnych spółki – do 20% kapitału zakładowego, za łączną cenę nie przekraczającą wysokości utworzonego na ten cel kapitału rezerwowego w kwocie 40 mln zł oraz na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki w granicach kapitału docelowego przez wyemitowanie do 755.758 nowych akcji bez prawa poboru.

Dodatkowo, na 13 października spółka zaplanowała WZA. W porządku obrad znalazła się uchwała w sprawie wyrażenia zgody na dalszy skup akcji w celu umorzenia do 25% kapitału zakładowego i kwoty 500 mln zł. NWZA ma zdecydować także o podwyższeniu kapitału docelowego do 1.511.516 zł.

W kolejnym kroku Emperia zaprezentowała prognozy finansowe na lata 2010-2012 i powiadomiła o proponowanej zmianie polityki dywidendowej. Począwszy od podziału zysku netto za 2010 rok Zarząd planuje konsekwentnie rokrocznie rekomendować WZA wypłatę dywidendy na poziomie 40%, czyli znacznie wyższą niż dotychczas (20%). Dodatkowo, termin wypłaty dywidendy zostanie ustalony na przełom czerwca i lipca.

Według szacunków spółki wielkość planowanej dywidendy na akcję (przy założeniu niezmienionej – w stosunku do obecnego stanu - ilości akcji) wyniesie za 2010 rok 2,37 zł, w 2011 już 3,56 zł, a w 2012 aż 4,56 zł.

Zarząd Emperia Holding S.A. ocenia, że zwiększenie wysokości wypłacanej dywidendy nie wpłynie na realizację zamierzonych działań inwestycyjnych Grupy.

Według prognoz, w 2010 roku spółka osiągnie przychody ze sprzedaży na poziomie 6,00 mld złotych, czyli o 8,5% więcej niż w roku 2009. W latach kolejnych przychody rok do roku wzrosną o 18,3% (7,10 mld w 2011) i o 12,7% (8,00 mld w 2012). Deklarowany zysk netto za 2010 rok wyniesie 89 mln, co oznacza wzrost o 29% względem wyniku z roku 2009. Lata 2011 i 2012 przyniosą zwiększenie zysku netto – o 50% (do poziomu 134 mln zł w 2011) oraz o 28% (do poziomu 172 mln zł w 2012).

Grupa Handlowa Emperia osiągnęła w pierwszym półroczu 2010 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 2,83 mld zł, wyższe o 5,5% i zysk netto w wysokości 32,4 mln zł, wyższy o 2,5% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W pierwszym półroczu 2010 roku realizowano plany konsolidacyjne Grupy Handlowej Emperia. Już 7 kwietnia zakończono proces nabycia 100% udziałów spółki Lewiatan Kujawy. Lewiatan Kujawy zarządza siecią 248 placówek detalicznych zlokalizowanych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, łódzkiego, mazowieckiego i śląskiego. Jest to kolejna spółka z Polskiej Grupy Handlowej Lewiatan , jednej z największych sieci sklepów franczyzowych w Polsce.

Budowa Grupy Handlowej Emperia – akwizycje:

2010

Kwiecień: nabycie 50% udziałów Lewiatan Kujawy, zwiększenie zaangażowania w spółce do 100%
 

2009

Lipiec: uzyskanie 100% w Lewiatan Śląsk
Czerwiec: objęcie kontroli w Lewiatan Opole
Maj: uzyskanie 54,29 % udziałów w spółce Lewiatan Wielkopolska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu
Kwiecień: przyłączenie spółki Alfa – sieć trzech supermarketów z artykułami spożywczymi i przemysłowymi zlokalizowanych w Lublinie
Marzec: nabycie 100% udziałów w Ambra (kupił Tradis)
Luty: powołanie spółki Lewiatan Północ - ponad 150 sklepów franczyzowych o całkowitej powierzchni sprzedaży ok. 15 000 m2
Styczeń: nabycie 100%  udziałów w Centrum Sanok Sp. z o.o. (kupiła Stokrotka)


2008

Sierpień: sfinalizowanie transakcji nabycia udziałów w ZKiP "Lewiatan 94" Holding S.A. (uzyskanie kontroli)
Kwiecień: przyłączenie Lewiatan Orbita
Luty: przyłączenie Lewiatan Dolny Śląsk i Lewiatan Zachód


2007

Grudzień: przyłączenie Retail Services Poland – 27 placówek handlowych franczyzowych
Listopad: przejęcie udziałów w sieci sklepów Polka – 74 placówek handlowych działających na terenie woj. podlaskiego i świętokrzyskiego
Październik: przyłączenie Euro Sklep S.A. – 265 placówek handlowych franczyzowych i własnych działających na terenie województwa śląskiego, opolskiego, dolnośląskiego i małopolskiego
Wrzesień: przyłączenie spółki Centrum – 13 placówek handlowych w województwie warmińsko-mazurskim
przyłączenie sieci sklepów Maro-Markety – 18 placówek handlowych, zlokalizowanych w województwie wielkopolskim i opolskim
Lipiec: przyłączenie Społem Tychy – 36 placówek handlowych zlokalizowanych w województwie śląskim
Czerwiec: decyzje nabycia 100% akcji spółek dystrybucyjnych Sydo z siedzibą we Wrocławiu oraz Alpaga Xema z siedzibą w Poznaniu

2006

Przejęcie Grupy Kapitałowej BOS (56 oddziałów i 81 sklepów na terenie-wschodniej i północno zachodniej części Polski) 

Grupa Handlowa Emperia osiągnęła w pierwszym półroczu 2010 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 2,83 mld zł, wyższe o 5,5% i zysk netto w wysokości 32,4 mln zł, wyższy o 2,5% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W dniu 16 września Rada Nadzorcza Emperia Holding upoważniła spółkę do skupu akcji własnych – do 20% kapitału zakładowego, za łączną cenę nie przekraczającą wysokości utworzonego na ten cel kapitału rezerwowego w kwocie 40 mln zł. W tym samym dniu Rada Nadzorcza Emperii wyraziła także zgodę na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki w granicach kapitału docelowego przez wyemitowanie do 755.758 nowych akcji bez prawa poboru. Rada Nadzorcza ustaliła też – zgodnie z postanowieniami Statutu Spółki – minimalną cenę emisyjną akcji na poziomie 86 zł.

Ponadto, 13 października 2010 odbędzie się NWZA. W porządku obrad znalazła się uchwała w sprawie wyrażenia zgody na dalszy skup akcji w celu umorzenia do 25% kapitału zakładowego i kwoty 500 mln zł. NWZA ma zdecydować także o podwyższeniu kapitału docelowego do 1.511.516 zł.

Informacje o firmie:

Grupa Handlowa Emperia jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup handlowych w Polsce prowadzących handel detaliczny oraz dystrybucję artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. Koordynatorem działalności grupy jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka Emperia Holding S.A. Grupa Handlowa Emperia jest obecna na polskim rynku od 1990 roku. Swym zasięgiem obejmuje teren całego kraju.

W obu segmentach działalności Grupy Handlowej Emperia zatrudnionych jest ponad 13 tysięcy pracowników.

Segment dystrybucyjny Grupy Handlowej Emperia skupia spółki: Tradis Sp. z o.o., Ambra Sp. z o.o., DEF Sp. z o.o.

Działalność operacyjna spółek dystrybucyjnych została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach ośmiu makroregionów. Łącznie spółki dystrybucyjne Emperii dysponują 73 oddziałami w postaci centrów dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry o łącznej powierzchni ok. 306 tys. m2.

Handel detaliczny w Grupie Handlowej Emperia prowadzony jest przez sieci supermarketów. Grupa Handlowa Emperia - wspólnie z polskimi kupcami - organizuje sieci o różnorodnych formatach, optymalnie dostosowanych do oczekiwań i potrzeb klientów.

W ramach segmentu detalicznego Grupy Handlowej Emperia działają następujące sieci supermarketów (Liczba sklepów na 01 września 2010 r.):

Stokrotka: 173
Delima: 8
Groszek: 1.120
Milea: 90
Lewiatan Podlasie: 196
Lewiatan Śląsk: 292
Lewiatan Zachód: 302
Lewiatan Orbita: 103
Lewiatan Wielkopolska: 180
Lewiatan Północ: 165
Lewiatan Opole: 179
Lewiatan Kujawy: 246
Euro Sklepy: 642
Społem Tychy: 24
PSD: 499 placówek w ramach 55 spółdzielni spożywców Społem

Łączenie działalności dystrybucyjnej z siecią sprzedaży detalicznej jest sposobem optymalizowania prowadzonej działalności handlowej przez zwiększanie skali działania i siły przetargowej w negocjacjach handlowych z producentami i dostawcami. Posiadanie nowoczesnej logistyki dystrybucyjnej pozwala utrzymać dużą szerokość oferowanego asortymentu, optymalizować zarządzanie łańcuchem dostaw, obniżać koszty logistyczne i nieustannie poprawiać jakość serwisu.

Grupa Handlowa Emperia otrzymała szereg nagród i wyróżnień: m.in. tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2009”, plasując się na 7 pozycji w rankingu wg Gazety Giełdy „Parkiet”. W zestawieniu Gazety Finansowej „500 Największych Firm w Polsce”, Emperia znalazła się na 30 miejscu, zajęła także 39 pozycję w klasyfikacji „Giełdowe Spółki Roku 2009” organizowanym przez Puls Biznesu. Emperia zajmuje 32 miejsce w rankingu dziennika Rzeczpospolita „Lista 500” i 26 miejsce w zestawieniu „Pięćsetka Polityki” za rok 2009. Grupa uplasowała się na 2 pozycji w rankingu TOP 50 handlu FMCG oraz na 3 miejscu wśród 50-ciu najlepszych firm polskiego handlu detalicznego wg Detal Dzisiaj.