szukaj

Archiwum

Wyniki Emperii za 2009 rok: wzrost zysku netto i przychodów ze sprzedaży

02-03-2010

Grupa Handlowa Emperia - jedna z największych polskich grup handlowych prowadzących dystrybucję oraz detaliczną sprzedaż artykułów FMCG w 2009 roku osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie przekraczającym 5,5 mld złotych. Jest to najwyższa roczna sprzedaż w historii Emperii, wyższa o ponad 5% od poziomu osiągniętego w roku poprzednim. Wypracowany zysk netto osiągnął wartość 68,2 mln złotych i był wyższy o 15,2% wobec 2008 roku. Nakłady inwestycyjne poniesione przez Grupę przekroczyły 159 mln złotych.

Rok 2009 to przede wszystkim czas kontynuacji procesu restrukturyzacji Emperii, rozwoju działalności handlowej i aktywności w obszarze fuzji i przejęć.

W obszarze dystrybucji:

1 lipca 2009 roku Emperia zakończyła najważniejszy etap procesu reorganizacji segmentu dystrybucji -  połączyła siedem spółek działających na terenie całego kraju w spółkę Tradis. Połączenie obszaru działalności dystrybucyjnej w jedną spójną organizację umożliwiło przygotowanie najbogatszej na polskim rynku oferty produktów spożywczych i chemiczno-kosmetycznych, rozbudowę nowoczesnej sieci sprzedaży i poprawę obsługi serwisowej. We wrześniu 2009 roku przeprowadzono optymalizację sieci magazynów serwisowych i cash&carry oraz wprowadzono nową strukturę organizacyjną centrali dystrybucji. W wyniku zmian działalność spółki Tradis została zorganizowana w oparciu o osiem makroregionów, skupiających nowoczesne centra dystrybucji, wspomagane przez samoobsługowe magazyny cash&carry.

W 2009 roku uruchomiono trzy centra dystrybucji: w Stargardzie Szczecińskim, Białymstoku i Poznaniu oraz trzy magazyny: w Zakopanem (serwis), Głogowie (cash&carry) i Stargardzie Szczecińskim (cash&carry).

Sprzedano spółkę Arsenal z siedzibą w Białymstoku, której działalność odbiegała od strategicznego kierunku działalności obranego przez Emperię. Spółka Arsenal prowadziła export, import artykułów spożywczych oraz sprzedaż krajową surowców do producentów FMCG. W ujęciu księgowym transakcja zamknęła się ujemnym wynikiem w wysokości - 4,2 mln zł netto.

W obszarze detalu:

Grupa Handlowa Emperia kontynuowała dynamiczny rozwój sieci detalicznych połączony z porządkowaniem ich struktur i formatów. W 2009 roku liczba sklepów zarządzanych przez sieci detaliczne Grupy Handlowej Emperia powiększyła się o ponad 1.500 placówek. W ciągu minionego roku przybyły 224 sklepy Groszek, 188 placówek sieci Euro Sklep i 621 supermarketów Lewiatan, działających w Grupie Handlowej Emperia. Sieć Stokrotka powiększyła się o 31 nowych placówek, a w Rumii, otworzono kolejny, szósty supermarket delikatesowy Delima.

W 2009 roku, spółka Partnerski Serwis Detaliczny, powołana w ramach Emperii do współpracy ze Spółdzielniami Spożywców, dynamicznie się rozwijała. Podpisano kolejne umowy ze Spółdzielniami. Na koniec minionego roku PSD współpracował z 372 sklepami należącymi do 42 Spółdzielni Społem.

Grupa Handlowa Emperia prowadziła proces ujednolicania wizualizacji i wyposażenia sklepów detalicznych działających pod marką Stokrotka i Milea. Połączono spółkę Alfa w Lublinie i Centrum Społem Sanok ze Stokrotką oraz Lewiatan Śląsk z Lewiatan Dolny Śląsk.

W ramach zapewnienia sieciom detalicznym nowoczesnych systemów informatycznych do obsługi sklepów oddano do użytkowania centralny system Rego, zakończono certyfikację pierwszego systemu do obsługi sklepu detalicznego – eXpedient i uruchomiono proces certyfikacji kolejnych systemów.

W pierwszym półroczu 2009 roku zakończono również projekt developerski i sprzedano rozbudowaną galerię handlową w Łomży z dodatnim wynikiem w wysokości 13,4 mln zł netto.

Grupa Handlowa Emperia kontynuowała strategię rozwoju opartą na aktywnej konsolidacji rynku detalicznego. W minionym roku do Grupy Emperia przyłączyły się kolejne spółki: Alfa z Lublina, Ambra z siedzibą w Czechowicach-Dziedzicach, Przedsiębiorstwo Handlowe Centrum Społem Sanok Lewiatan Północ i Lewiatan Opole.

- Wyniki za 2009 rok utwierdzają nas w przekonaniu, że konsekwentnie przeprowadzona restrukturyzacja Grupy Emperia przynosi pierwsze rezultaty i jest dobrą prognozą dalszej poprawy wyników finansowych Grupy Handlowej Emperia  - powiedział Artur Kawa, Prezes Zarządu Emperia Holding.

 

Działalność Grupy Handlowej Emperia jest uporządkowana i podzielona na dwa segmenty: detaliczny i dystrybucyjny, w których zatrudnionych jest blisko 12 tysięcy pracowników.

Segment detaliczny składa się z sieci supermarketów liczących 3.874 placówki:

  • Stokrotka  – 164 supermarkety
  • Delima  - 6 supermarketów delikatesowych,
  • Groszek – 1 171 supermarketów
  • Euro Sklepy –  635 supermarketów
  • Partnerski Serwis Detaliczny - 384 supermarkety
  • Milea – 95 supermarketów
  • Społem Tychy – 24 supermarkety
  • Lewiatan Podlasie - 190 supermarketów
  • Lewiatan Śląsk –  285 supermarketów
  • Lewiatan Zachód – 295 supermarketów
  • Lewiatan Orbita – 102 supermarkety
  • Lewiatan Wielkopolska – 182 supermarkety
  • Lewiatan Północ – 166 supermarketów
  • Lewiatan Opole – 175 supermarketów

Segment dystrybucyjny skupia 3 spółki zależne: Tradis, DEF i Ambra, których działalność operacyjna została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach wydzielonych 8 makroregionów, pokrywających teren całej Polski. Spółki te dysponują łącznie 67 oddziałami dystrybucyjnymi, o łącznej powierzchni ok. 283,4 tys. mkw.